• ST
  • 16.05.22, 12:12

Kuidas tõusta turunduses tippu?

Kas soovid heast turundajast saada suurepäraseks? Oled ehk jõudnud oma elus sellesse punkti, kus üht-teist on katsetatud, aga nüüd tahaks rohkem mõtestatust? Unistad kindlamast tulevikust ja vabadusest teha tööd omaenda reeglite järgi? Meil on sulle lahendus: Tartu Ülikooli Pärnu kolledžis avatakse disainmõtlemise ja digiturunduse bakalaureuseõppekava.
Kuidas tõusta turunduses tippu?
Mida uus õppekava pakub ja kuidas see aitab tooteid või teenuseid senisest erineval moel turundada, seda selgitavad asjatundjad Mari Arnover ja Priit Kallas.
Mari Arnover on teenusedisainer ja ettevõtte Kliendiuuringud juht. Ta on turunduse alal tegutsenud üle 15 aasta ja jälginud muutusi suure põnevusega. Kui ta 15 aastat tagasi ise turundust õppima läks, ei teatud digiturundusest veel suurt midagi, ent põhiolemuselt on turundus tema sõnul jäänud samaks – muutunud on vaid inimeste harjumused, kanalid ja tempo.
„Tundub isegi naljakas, et turunduskampaaniaid koos telereklaamiga planeeriti terve aasta väga suure tiimiga ning eelarve võis suurettevõttes vabalt olla umbes miljon krooni. Praegu piisab juba sellest, et sul on nutitelefon ning natuke digiturundusoskusi (oleneb muidugi eesmärkidest),“ jutustab Arnover. Tehnoloogia areng juhib meie endi arengut – võidavad need, kes rongilt maha ei jää, st arenevad ja õpivad pidevalt juurde ning oskavad asju strateegiliselt planeerida. Just seetõttu on Pärnu kolledžis sellest sügisest avatud uus õppekava, mis annab pikaks ajaks mõtestamisoskuse ja igapäevase tööriistakasti.

Disainmõtlemine

Disainmõtlemise mõiste tuli kasutusele juba aastal 1965 (L. Bruce Archer), kuid laiemalt hakkas see levima 1980ndatel. Lühidalt öeldes tähendab see loovat probleemide lahendamise meetodit. Äris tuleb iga päev ületada takistusi: kuidas leida oma visioon, kuidas arendada teenust, kuidas mõõta tulemusi, kuidas leida tiimi õiged inimesed? Disainmõtlemine on keskendunud lahendusele.
Lahenduseni jõudmiseks läbitakse disainmõtlemise protsessis tihti viis etappi: 1) mõista, 2) defineeri, 3) ideesta, 4) testi, 5) õpi. „See meetod on väga praktiline – see suurendab meie empaatiavõimet, vähendab liigset enesekindlust, õpetab kuulama, mõtestama, seoseid nägema ning enne turule tulemist testima. Ettevõtte seisukohalt muutub küll planeerimise aeg pikemaks, kuid riskide maandamise ja kulude optimeerimise seisukohalt suureneb kindlus, et teenuseid, tooteid, turundust ja brändi luuakse läbimõeldumalt, pikaajalisemalt ja kasumlikumalt,“ selgitab Arnover. Niisiis, tark ei torma. Disainmõtlemine võib saada nii omaseks, et toob muutusi ka teistes eluvaldkondades – suhetes, kus oskad paremini kuulata, kogukonnas, kus oskad lahendusi märgata, jms. Suure pildi ja seoste nägemine annab kindluse nii karjääri tegemiseks kui ka ettevõtjana alustamiseks.

Digiturundus

Digiturunduses tuleb silmitsi seista kiirete muutustega ja olla paindlik, et leida parimaid lahendusi nii ettevõttele kui ka kliendile. Ettevõtted ja turundajad pingutavad kõvasti, et olla nähtav ja märgatav õigetele inimestele, samal ajal kui inimeste infoväli on mürarikas ja tähelepanu püüdjaid on palju.
Ettevõtte Dreamgrow tegevjuht ja strateeg, uue õppekava külalisõppejõud Priit Kallas toob esile viis alljärgnevat võimalust, kuidas digiturunduses parem olla. „Uus disainmõtlemise ja digiturunduse õppekava aitab neist võimalustest kinni haarata ning neid teostada,“ ütleb ta.
1. Edesta konkurente
Turunduses pead sa oma sihtgrupi jaoks eristuma millegagi, mis annab põhjuse sind konkurentidele eelistada. Tihti püütakse olla lihtsalt natuke enamat kui teised: suurem, kiirem, odavam, eksklusiivsem, maitsvam ... See keskvõrdes mõtlemine viib üheülbastumiseni, sest neid, kes mõtlevad samamoodi, on väga palju.
Disainmõtlemine aitab sul digiturunduses leida lahendusi, mis murravad keskvõrdes mõtlemisest välja. Kuidas leida järjepidevalt lahendusi, mis annavad sulle konkurentide ees eelise? Uude õppekavasse on kokku pandud nii disainmõtlemise protsess kui ka digiturunduse võtted, millega seda rakendada. Õppekava läbides tekib sul tööriistakast, mida saad edaspidi järjekindlalt tulemuste nimel ära kasutada.
2. Tee seda, millel on tähtsust
On olemas selline väljend nagu „kaubakultus“ (ingl cargo cult), mille allikaks on Vaikse ookeani saarte päriselanike käitumine. Nimelt jälgisid nad teise maailmasõja ajal Ameerika sõdurite tegevust saartele rajatud baasides. Ameeriklased ehitasid maandumisradu ja hooneid ning tegid sõjaväelisi harjutusi. Siis tulid lennukid ja neilt visati alla kaupa. Kui ameeriklased lahkusid, lakkas kauba langemine taevast. Kohalikud otsustasid olukorda parandada – nad ehitasid ise maandumisradu ja bambusest lennujuhtimistorne ning korraldasid sõjaväelisi harjutusi. Kaupa aga ei tulnud.
Suur osa turundajaid teeb turundust samamoodi nagu need pärismaalased. Nad on kuulnud, et peab olema Facebooki leht. TikTok pidi hea asi olema – kui postitad iga päev videoid, siis tulevat ka kliendid. Artiklis pidavat olema 300 sõna, siis olevat hea SEO. Nende loitsudega üritavad turundajad üle maailma kliente kohale meelitada.
Disainmõtlemise ja digiturunduse õppekavas analüüsitakse, kuidas tegelikult tulemusteni jõuda: kuidas aru saada, et sinu tegevus on õige ja sa ei kuluta oma piiratud eelarvet kookospähklikoortest tehtud „kõrvaklappide“ peale.
3. Loo masin, mis toob pidevalt tulemusi
Tulemusi saavad need, kes on järjepidevad. Samas on Einstein öelnud, et hullumeelsus on teha järjekindlalt sama asja ja oodata erinevaid tulemusi. Disainmõtlemine aitab juhtida sul oma digiturunduse strateegiat nii, et suudad eraldada toimiva taktika mittetoimivast. See annab sulle vahendid, millega lahendad keerukaid probleeme.
Disainmõtlemine võimaldab lahendada küsimusi, millel ei ole õiget ega valet vastust. Sa pead olema oma tegemistes järjepidev, aga disainmõtlemine annab sulle paindlikkuse, selleks et leida eesmärkide saavutamiseks õiged vahendid.
Õppekava digiturunduse osas antakse sulle palju tööriistu, millega oma tegemistes tulemusteni jõuda. Siiski ei tee tööd tööriistad üksi, vaid ikka sina ise. Tööriistade mõistmine ja disainmõtlemise protsessi rakendamine aitab leida uudseid lahendusi, millega turundustegevuses konkurente edestada. Selle tulemusel muutud sa ideemasinaks, kellel on alati lahendused, mille abil edasi minna ja ka kõige suuremate raskustega hakkama saada.
4. Ole oma sihtgrupile tähtis kanal
Turunduses on kaks vastandlikku poolt. Üks neist on tehniliste lahenduste ja kanalite pidev areng. Õppetöös vaatame koos, kuidas saavutada seda, et sa oleksid arenguga kursis ega magaks maha tähtsaid muutusi. Siin tuleb kasuks disainmõtlemise testimise ja õppimise etapp.
Teine pool on turunduse muutumatu olemus. Turundus on rakenduspsühholoogia ja see, kuidas inimesed stiimulitele reageerivad, on püsinud ajast aega suuresti samamoodi. Üks tähtsamaid tunge on soov kuuluda. Kuidas saavutada seda, et sinu sihtgrupp ei oleks lihtsalt kogum anonüümseid tarbijaid, vaid sinu bränd, ja sinu sõnumid aitaksid neil mingis oma elu osas end paremini tunda? Kuidas luua oma toote või teenuse ümber hõim, kelle jaoks sinu pakutav on midagi rohkemat kui lihtsalt üks kaup? Analüüsime õppetöö käigus, kuidas sa saad olla nende jaoks tähtis kanal.
5. Kogu omale jälgijaskond, kes toetab sinu turundust
Turundajana on sinu ülesanne anda oma tarbijatele põhjus sinu pakutavat konkurentidele eelistada. Harley-Davidsoni tarbijad tätoveerivad oma kehale firma logo. Nende jaoks on see vabaduse sümbol, nende sõltumatus ja jõud. Kui sa müüd potte ja panne, siis võibolla me ei suuda veenda tarbijat sinu logo „Pauli potid ja pannid“ oma rinnale tätoveerima, aga kogukonda saad ikka kujundada.
Sinu bränd ei ole logo või slogan. Digiturunduses on bränd see, kui sa pakud sihtgrupile abi ja väärtust sellega, mis on neile tähtis. „Bränd on see, kui nad tulevad oma küsimusele sinu käest lahendust otsima. Oma brändi ümber saad sa luua ringi inimestest, kes sind usaldavad. Nad ostavad su uue toote, nad soovitavad sind oma sõpradele, nad kaitsevad sind, kui satud sotsiaalmeedias teiste tarbijate rünnaku alla. Disainmõtlemise ja digiturunduse õppekavas vaadatakse lähemalt, kuidas juhtida turundust nii, et tulemuseks oleksid tõelised fännid.
Turunduses on vaja lahendada ülesandeid, mille kirjeldustki sa tihti ei tea. Enamik turundajaid läheb lihtsama vastupanu teed ja teeb midagi, mida teised on juba teinud. Disainmõtlemine koos digiturunduse mahuka tööriistakastiga annab sulle võimaluse valida oma tee ja jätta konkurendid seljataha. Ükskõik, millises suunas liigub tulevik, on kindel see, et need inimesed, kes valdavad strateegilist mõtlemist, saavad aru põhjustest, oskavad luua seoseid ning ära kasutada tehnoloogilisi eeliseid, tööta ei jää. Just seda disainmõtlemise ja digiturunduse õppekava pakubki.
5 VÄÄRTUST, mida Pärnusse õppima tulles saad
1. Hakkad teistmoodi mõtlema
2. Oskad planeerida ja juhtida disaini- ja turundusprotsesse
3. Planeerid turundust strateegiliselt
4. Omandad nii teooria kui ka praktilised nipid ja tööriistad
5. Ühendad õpitu praktika käigus päris eluga
Osale kindlasti ka disainmõtlemise ja digiturunduse virtuaalses infotunnis 11. juunil kell 15.
NB! Avalduste vastuvõtt algab 13. juunil.
Vaata lisainfot SIIT.

Seotud lood

Uudised
  • 20.04.22, 09:38
Tartu Ülikooli Pärnu kolledž hakkab õpetama Eestis uudset turunduseriala
Tartu Ülikooli Pärnu kolledž avab sel aastal Eestis esimese disainmõtlemise ja digiturunduse eriala, kus hakkavad õpetama oma valdkonna tuntud praktikud. Samuti on esimest korda võimalik teha persoonibrändipõhise ettevõtluse mikrokraadi.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 12:06
Adfactory: tänases ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus iga ettevõtte kohustus
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele