2018. aastal lansseeris Kaupmeeste Liit pikalt plaanis olnud kampaania, mis kutsus noori tööle kaubandusse ja alustas erinevate kaubandusametite tutvustamise sarja. Kampaania tulemustele vaatab tagasi ja vastab küsimustele Kaupmeeste Liidu tegevjuht Nele Peil.
Miks otsustas Kaupmeeste Liit korraldada tööjõu teemalise kampaania?
Kaubandusvaldkond on Eestis suuruselt teine tööandev sektor, mida kimbutab täna tõsine tööjõupuudus. Sellest lähtuvalt on suuremad tegijad turul mõistnud vajadust panna seljad kokku ja tutvustada noortele kaubandussektori töövõimalusi ja meie sektori eeliseid. Kaupmeeste Liit, mis koondab 50 suuremat Eesti jae-ja hulgikaupmeest, lansseeris 2018. aastal kampaania, mille eesmärk on rõhutada karjäärivõimalusi ning innovaatilisust kaubanduses, samuti väärtustada kaubanduse ja teenindaja rolli ühiskonnas.
Kampaaniaga soovisime noortele näidata, milliseid oskuseid ja omadusi arendab töötamine teenindajana - suhtlemisoskusi, ärilist mõtlemist, töö korraldamist, kannatlikkust, rutiinitaluvust jne. Samuti tutvustada kaubanduse karjäärivõimalusi nii horisontaalselt kui vertikaalselt ja kaubanduse eripalgelisust. Klient näeb sageli vaid kaupluses klienditeenindajat, aga kaubanduses leiavad töö ka turundajad, müügi-, ostu- ja logistikaspetsialistid, kaupluste juhatajad, IT-inimesed, personalispetsialistid, valdkonnaspetsialistid jne.
Mida te tegite?
Kampaania sihtrühm olid 16-29 aastased noored. Korraldasime loovagentuuride seas kaks ringi konkursse, enne kui leidsime endale sobiva idee ja partneri Tabascos. Tabasco idee oli toota kvaliteetsed ja rõõmsad klipid lastest, kes tutvustavad kaubandusameteid ja seda, mida neile meeldiks nendes ametites teha. Tootsime kolm esimest videoklippi klienditeenindaja, kaupluse juhataja ja väljapanekute spetsialisti ametite tutvustamiseks.
Klipid jooksid televisioonis ja sotsiaalmeedias aprillis-mais ja septembris 2018. Kampaaniamaterjale levitasid oma online kanalites ja kauplustes ka Liidu liikmed.
Paralleelselt tegi Liit PR kampaaniat, kus tutvustasime reaalsete kaubandustöötajate lugusid tavameedias. Loodud sai Kaupmeeste Liidu Instagrami konto #tulekaubandusse, kus reaalsed kaubandustöötajad tutvustasid külalispostitajatena oma töönädalat.
Viisime läbi ka kaks uuringut: esimese noorte suvetöö plaanide ja ootuste kohta kevadel ning teise noorte suvetöö kogemuste kohta sügisel. Mõlema fookus oli tööl kaubanduses.
Kui edukaks hindate ise antud kampaaniat? Kas eesmärk sai täidetud?
Kampaania on mõeldud kasvava ja mitmeaastasena, seega igal aastal on omad eesmärgid. Pikaajalised eesmärgid on:
- noortele näidata, milliseid oskuseid ja omadusi arendab töötamine teenindajana
- tutvustada kaubanduse karjäärivõimalusi nii horisontaalselt kui vertikaalselt ja kaubanduse eripalgelisust.
Kampaania esimene aasta oli meie silmis edukas. Eesmärk oli leida kõigile sobiv kontseptsioon, seda testida ja sobivuse korral laialt märgatavaks teha. 40% 16-25 aastastest eestimaalastest nägid meie reklaamklippe. Tavameedia, mis enamasti kampaaniaid ei kajasta, kajastas meie PR tegevuste toel seda teles kuuel korral, raadios 13 ja trükimeedias 27 korral.
Panustasime väga kvaliteetsetele videotele ja see tasus ära, kui meie loovagentuuri hea töö pälvis Eesti Disainiauhindade galal esimese koha ja kulla filmi kategoorias.
Saime esimese aastaga paika esmased tegevused ja võrdlustaseme. Järgnevad aastad saavad olema pühendatud sellele baasile peale ehitamisele, et püüda meie pikaajalisi eesmärke.
Mis kasu said sellest kampaaniast kaupmehed?
Lühiajalise kasuna teadvustasime noorte ja nende vanemate seas mõtet, et kaubandus on väga hea võimalus suvetööks. Meie kampaania juurde tehtud uuringud näitasid, et kevadel oli kaubandus 16-25 aastaste jaoks TOP3 suvetöö valiku seas ja sügisel selgus, et kaubandus oligi selles vanuserühmas populaarseim suvetöö valdkond. Kuna amet nõuab õppimist nagu iga teine, on kaupmeeste jaoks olulised ka järgmiseks suveks naasvad noored.
Lühiajalisena said kampaanias osalevad kaupmehed ennast noortele tutvustada ja tekitada sümpaatset assotsiatsiooni enda ettevõttes töötamise ja meie positiivse kampaaniakuvandi vahel. Kampaaniat toetavad liidu liikmed saavad õiguse materjale oma kanalites kasutada.
Pikas plaanis on kaupmeeste jaoks oluline, et meie sektorit valitaks sihtrühma poolt eelisjärjekorras töökohaks võrreldes konkureerivate sektoritega. Inimesi on Eestis vähe, tööandjad konkureerivad kõige võimekamate pärast. Pikaajaliselt töötame selle nimel, et meile tuleksid head teenindajad ja nutikad kontoripoole ja tarneahela spetsialistid. Kuna hoiakud kujunevad aastate vältel, saame kampaania töö vilju mõõta pigem 5 aasta pärast.
Mis oli antud kampaania juures kõige suurem ebaõnnestumine ehk õppetund?
Esimeses laines panustas kampaaniasse ligi 20 kaubandusettevõtet. Kõige keerulisem oli ühisele arvamusele jõudmine fookuse ja tegevuste osas. Meil läks aega, et jõuda üksmeelele sihtrühma, sõnumite, eesmärkide ja tegevuskava osas.
Liidu jaoks oli ka keerukas kampaaniamaterjalide kuvamise koordineerimine kõigi osapoolte vahel. Visuaalide jagamise koordineeritus oli kohati kaootiline. Teises laines teeme kindlasti struktureerituma lähenemise.
Kas oskate öelda ka seda, kui palju rohkem kandideerimisi tuli just selle kampaania tõttu? Kas kandideerinute hulk kasvas?
Ei oska öelda, kvantitatiivselt, kuna me ei mõõtnud seda kuidagi. Aga Kaupmeeste Liitu tuli kevadel päris palju küsimusi selle kohta, kus ja mis võimalused on noorele tööks kaubanduses sellel suvel. Seda just meie kampaaniavideote peale. Tegime seetõttu kiirkorras oma kampaanialehele ka vahelehe abistava infoga. Sügisel mõõtsime, et kaubandus oli 16-24 aastaste noorte seas populaarseim suvetöö valdkond. 21% noortest töötas 2018. aasta suvel kaubanduses.
Kas sarnast kampaaniat võiksid teha ka teised erialaliidud ning miks?
Kuna me nägime suurt vaeva enda kampaaniaga, siis me kindlasti ei õhuta teisi sektoreid meie mõtet kopeerima. Aga teadvustame, et mure on jagatud ja küllap sarnase nurga alt proovijaid tuleb teisigi. Huvi on meie kampaania õnnestumise ja komistuskivide vastu tundnud küll teisedki erialaliidud. Ise sooviksin väga teisi kaubanduse erialaliite välisriikides näha sarnase eesmärgiga tegevusi ette võtmas. Saaksime üksteiselt õppida.
Mis oli kogu kampaania eelarve?
Kampaania esimese laine eelarve oli suurusjärgus 80 000 eurot.
Mis on uue peagi algava kampaania fookus?
Fokusseerime sellel, 2019. aastal eelkõige klienditeenindaja tööle ja süvendame PR tegevusi kampaania ümber. Järgmisel aastal loodame rääkida kontoris töötavate kaubandusvaldkonna ametitest ja tutvustada rohkem nende sisu.
2019. aastal on planeeritud kaks kampaanialainet: üks aprillis/mais ja teine septembris. Kui mõni kaupmees soovib õla alla panna ja kaasa mõelda, siis võtke palun Kaupmeeste Liiduga ühendust. Mida enam on toetajaid ja aitajaid, seda lähemale ja kiiremini me sektori kuvandi tõstmise eesmärkidele jõuame. Tegeleme hetkel töörühmaga pikaajalise strateegilise tegevusplaani loomisega.
Seotud lood
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.