Koolitaja Uku Nurk toob välja 5 lihtsat mõtet, mida reklaamtekstide kirjutamisel silmas pidada ning milliseid vigu vältida.
Tavaliselt on lauseke bänneri peal nii märkamatu detail, mis justkui ei saa iial olla midagi enamat, kui viide allahindlusele või uuele kollektsioonile. Sama kehtib ka telereklaamide packshot'ide, ostukeskuste ekraanide reklaamlausete ja raadioreklaamide kohta. Õigupoolest võiks selliseid reklaamlauseid nimetada kaubanduslikeks teadaanneteks, kuna reklaami alla nad ei kvalifitseeru.
1. Reklaamlause ei eristu
Võiks küsida, et miks peab kõik kogu aeg eristuma? Kui käimas on allahindluskampaania, siis tarbijad enamasti märkavad kampaaniat ja see ongi eesmärk. Tegelikult on turunduse näol tegemist igakuise investeeringuga ja tapeedina mõjuv reklaamisõnum ei täida oma eesmärki tõhusalt. Selleks, et reklaamlause eristuks, peab ta olema kirjutatud eristuvas võtmes ning meeldejäävalt. Paljud reklaamiformaadid ei võimalda pikki lauseid, kuid seda enam peab pingutama, et leida õige sõnakooslus. Lühike ja meeldejääv reklaamlause ongi tegelikult hea reklaamlause.
2. Ettevõttel on jõuline bränd, kuid reklaamitekstides see ei väljendu
Ettevõtte bränd on intellektuaalne omand ja seda peab kasvatama. Iga reklaam kannab väikest osakest ettevõtte brändist ja seetõttu on reklaamid ühtlasi ka brändituntuse kasvatajad. Bränd ei ole ainult logo ja värvide kooslus, vaid kuvand, mis koosneb väga erinevatest üksikasjadest. Reklaamikeel on üks väga konkreetne brändimaailma väljund, mis aitab sihtgruppi kinnistada ja teistel siseneda brändi väärtusmaailma.
See videoklipp leidis hiljuti Facebookis laialt jagamist. Tegemist ei ole ettevõtete maksumusega, vaid ainult brändide hinnangulise järjestusega.
Siin on ka artikkel, mis räägib meetoditest, kuidas teada saada oma brändi rahalist väärtust.
Iga reklaamitekst peab olema kirjutatud selliselt, et see väljendaks brändiväärtusi.
3. Reklaamitekstid on arusaamatud
Turunduses kasutatakse ikka vahel esmapilgul arusaamatuid sõnumeid. Selliste aktsioonide puhul kehtib reegel - mida suurema küsimärgi reklaamlause tekitab, seda suurem ja põhjalikum peab olema kampaania selgitus. Sageli kasutatakse reklaamitekstides lauseid, mis oleks justkui osake suuremast kampaaniast, aga ilma selgitusteta. See lähenemine on vastand eelmises punktis käsitletud teemale - reklaam eristub, aga ei ole arusaadav.
4. Klišeede vale kasutamine
Iseenesest ei ole klišee reklaaminduses midagi erilist ega lubamatut. Vastupidi - reklaamimaailm on täis klišeesid. Küsimus on selles, mismoodi ühte äraleierdatud sõnakooslust kasutada. Äratuntavus on igati positiivne nüanss, kuid õige jume tuleb tekstidesse sisse siis, kui seda kasutatakse nutikalt. Kontekst määrab kõik ja seetõttu võib ka meeldejääva klišee kasutamine osutuda võõrast teemast väljarebitud tsitaadiks. Kõige nauditavamad klišeede kasutused reklaamides on sellised, kus levinud sõnaseadele tekib täiesti uus tähendus.
5. Kampaania reklaamitekstid ei allu selle eesmärkidele
Kampaania puhul pannakse tavaliselt paika üldsõnum, body copy ja eesmärgid. Eesmärkideks saavad olla nii sisulised kui ka rahalised sihid. Kõik reklaamitekstid kirjutatakse lähtuvalt kampaania peasõnumist, ka kõige väiksemate ja viimasel hetke pakkumistega saadud reklaamipinnad peavad kandma sama sõnumit. Kampaania eesmärkide täitumine sõltub väga suures osas sellest, kuidas on kampaania peasõnumit lahendatud erinevatesse kanalitesse. Juhul kui kampaaniapakkumiste tekstid ei ole äratuntavad, siis mõjuvad nad lihtsalt suvaliste tekstidena, kus tarbija peab ise aru saama, et tegu on sama kampaania pakkumisega.
Loodan, et saite siit jutust omale mõtteid, kuidas tulevasi reklaamitekste veelgi paremini koostada. Üldises kontekstis mainin asjaolu, et tegelikkuses on Eesti reklaamimaailma tekstid läinud aasta-aastalt ikka paremaks ja puudujääke tuleb ette enamasti suure kiirustamise tõttu.
Uku Nurk selgitab reklaamtekstide kirjutamist
Äripäeva akadeemia koolitusel "Kuidas kirjutada reklaamtekste". Tegemist on kahepäevase kursusega, kus praktilise töö ja tagasiside andmisega saate oma reklaamitekstide kirjutamise oskust täpsemaks ja tõhusamaks arendada.
Seotud lood
Digiposter OÜ tooteportfellis on 70 digiekraani kaubanduskeskustes, üle 300 digipostri jaekettides ning 18 suurt väli LED-ekraani. Olemasolevale on lisandumas aga ka esimene ehituskett – kvaliteetsete siseekraanidega ning raadioga saavad kaetud kõik Bauhofi kauplused üle Eesti.