• ST
  • 17.01.22, 11:14

Paberikriisist, trükiste personaliseerimisest ja pakendite jalajäljest

Digitrükikoja Grano juhatuse liige ja tootmisjuht Koit Variksoo räägib käimasoleva paberikriisi mõjudest ning annab põhjaliku ülevaate pakendite ja POS-toodete personaliseerimise võimalustest ja parimatest taaskasutatavatest pabermaterjalidest ning tehnoloogiatest.
Grano toodetud šokolaadikarp. Igal karbil on unikaalsed andmed ning partii suurus jäi alla viiekümne. Automatiseeritud protsess ei tee tootmist kallimaks võrreldes väljanägemiselt sarnase personaliseerimata partiiga.
  • Grano toodetud šokolaadikarp. Igal karbil on unikaalsed andmed ning partii suurus jäi alla viiekümne. Automatiseeritud protsess ei tee tootmist kallimaks võrreldes väljanägemiselt sarnase personaliseerimata partiiga.
Arusaam, et pabertootesse pandud raha tuleks tellijale mitmekordselt tagasi, on kaubandusliku trüki juures kogu aeg olnud. Lihtsalt ületootmisest tingitud madalad toormehinnad polnud piisav motivaator suuremate muutuste esilekutsumiseks. Tänaseks on paberi hinnad kasvanud rohkem kui keegi oodata oskas ja olemas on kõik eeldused, et tõus jätkub.
Põhjuseid on mitu, aga nende koosmõju tulemusena kaob lähiajal Euroopast kokku mitme miljoni tonni jagu paberi tootmisvõimsust. Paberitarned väljastpoolt ELi pole kõrgete transpordihindade tõttu sobiv lahendus. Energia, mis kulub iga trükise tootmis- ja tarneprotsessis, hinnad on samuti tuntavalt tõusnud. Senisel moel jätkamine ehk pabertootesse pandud raha kuhjaga tagasiteenimine pole täna enam reaalne ning aeg uute lahenduste rakendamiseks on küps. Võtame vaatluse alla sellised tavalised tooted nagu kartongpakendid ja lainepapist POS-tooted.

Trükise personaliseerimine on midagi enamat kui nime lisamine

Võiks arvata, et juba 19. sajandist toodetavate kartongist või lainepapist pakendite puhul pole midagi uut lisada, kuid printiva ja pakendeid väljalõikava tehnoloogia ja seadmete areng pakub jätkuvalt sellesse valdkonda uusi võimalusi – seda nii juhul, kui pakendeid on vaja palju kui ka siis, kui neid on vaja väga vähe või kogu partii ulatuses personaliseerituna.
Erinevates trükitoodangu valdkondades tegutsev Grano on erinevaid trükiseid personaliseerinud üle kahekümne aasta. Alguses personaliseerisime kutseid ja kaarte, kuid väikeste partiide tootmiseks sobivad seadmed võimaldavad minna lihtsate trükiste juurest keerulisemate juurde ja personaliseerida nii pakendeid kui ka keerulisema konstruktsiooniga POS-tooteid.
Tänaseks on personaliseerimine midagi enamat trükisele saaja nime lisamisest. See koondab enda alla kõikvõimaliku muutuva andmestiku lisamist. Ükskitoote kaupa saab muuta nii värvilahendusi kui ka pildimaterjali. Näiteks ammu olemas olnud, aga eelmisel aastal igapäevasesse kasutusse jõudnud personaliseerimine QR koodi abil, mis seob trükise veebipõhiste lahendustega, annab ligipääsu unikaalsele informatsioonile.
Võib tunduda jutuna eelmistest kümnenditest, aga alles selle nädala alguses ulatas kuller mulle veebist tellitud toote pakendi. Selle lahtiharutamisel kuulus äraviskamisele kahest erinevast plastmaterjalist vett või niiskust mittepidav vutlar, kartongist reklaamümbris, 24-leheküljeline klammerdatud vihik ja veel üks voldik, kuigi oleks piisanud ainult vajaliku informatsiooniga ja QR koodiga veebi juhatavast kartongpakendist ning ilmselt oli sellel vihikul ELi regulatsioonidest tingitud põhjus seal karbis olemiseks.

POS-toodete personaliseerimine

Nii nagu pakendite personaliseerimisel, loob uusi võimalusi sarnaste võtete kasutamine ka POS-toodete valmistamisel. Pole pelgalt oletus, et sõltuvalt kaupluse asukohast linnas, näiteks kortermajade või siis eramute läheduses, annab klientide kõnetamine piirkonnale vastavaks kohandatud sõnumiga lisavõimalusi toodete müügitulemuste parandamiseks. Selline lähenemine eeldab muidugi võimalusi nii proovimiseks kui katsetamiseks. Grano saab siinkohal abiks olla võimekusega nii selliste toodete konstrueerimisel kui ka tootmisel.
Näide riiulist, mis on personaliseeritav, kas kogu ulatuses või ka iga riiul eraldi.
  • Näide riiulist, mis on personaliseeritav, kas kogu ulatuses või ka iga riiul eraldi.

Aga pakendi jalajälg?

Kuigi elukogemus kipub ütlema, et eelnev on paras väljakutse, mis suurendab tootmise keerukust ja tekitab rohkem jäätmeid, siis vastupidiselt esmasele emotsioonile ei pruugi olukord selline olla. Kui kasutada tootmisel tänapäevast (digi)tehnoloogiat, saame luua omanäolisi pakendeid või konstruktsioone, mille puhul on ühtlasi mõeldud ka jätkusuutlikkusele.
Valida saab hõlpsamalt taaskasutatava materjali ja toota seda nii, et need vähesedki tekkivad jäätmed on täies ulatuses ümbertöödeldavad ja seeläbi uuesti kasutatavad. Vastupidiselt igasugustele linnalegendidele on pidevalt arendatava kartongi kui korduvat ümbertöötlemist võimaldava materjali kasutamine üha tõsiseltvõetavam altenatiiv plastile.
Täna taaskasutatakse kogu Euroopas pea 75% tekkinud paberijäätmetest, samal ajal on plasti jäätmete sellises ulatuses uuskasutus alles unistuse tasemel.
Pakenditootmises kasutatakse veel üsna vähe digitaalset trükkimist, aga see võib olla üks peatsetest muutustest, sest tehnoloogia areng on teinud võimalikuks seadmed, mis on võimelised konkureerima kõigiga nii tootlikkuse kui hinna osas. Väikeste koguste ja lühikeste tähtaegade puhul oli digitrükk juba ammu paindlikum.

Seotud lood

Uudised
  • 05.01.22, 09:49
Paberikriis: hinnad tõusevad, kogused langevad ja pikaajalisi plaane enam teha ei saa
Täiendatud Eesti ühe juhtivama paberitoodete hulgimüüja infoga
Eelmise aasta lõpus puhkenud paberikriisi praegustest ja võimalikest mõjudest tulevikus räägivad reklaamiagentuuri La Ecwador print tiimi juht Maiken Veskimäe, trükikoja Grano tootmisjuht ja juhatuse liige Koit Variksoo, Omniva kommunikatsioonijuht Triin Küttim ning Prisma Peremarketi turundus- ja kommunikatsioonidirektor Liina Pärlin.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 12:06
Adfactory: tänases ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus iga ettevõtte kohustus
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele