• 15.03.23, 13:37

Käitumispsühholoog: inimesed on hakanud tänu tehnoloogiale rahaasjadest paremini aru saama

Ühendkuningriikidest pärit käitumisteaduste eksperdi ja tänavuse Passwordi ühe esineja Max Mawby sõnul on viimase kümne aasta jooksul toimunud tõeline revolutsioon selles osas, kuidas rahalisi otsuseid esitletakse ja visualiseeritakse. Lisaks ütles ta, et infaltsiooni pärast tasub muret tunda pigem neil, kellel seisab kontodel väga palju raha.
Max Mawby
  • Max Mawby
Inimeste suhe rahaga on mitu tuhat aastat vana. Sina tegeled rahapsühholoogia uurimisega - kas viimasel ajal on midagi olulist muutunud selles osas, kuidas inimesed suhtuvad oma rahasse?
Viimase kümne aasta jooksul on toimunud tõeline revolutsioon selles osas, kuidas rahalisi otsuseid esitletakse ja visualiseeritakse. See on tulnud koos innovaatliste pankade ja fintech'ide arenguga. Erinevad mobiilirakendused võimaldavad väga lihtsalt ja selgelt saada ülevaadet selle kohta, kuidas sa raha kulutad, kui palju su investeeringud kasvavad jne.
Tarkvara teeb need keerulised arvutused sinu eest ära ja annab hästi visualiseeritud ülevaate. Vanasti pidid inimesed ise palju vaeva nägema ja arvutama ja analüüsima. Aga inimesed teatavasti väldivad liigset pingutust ja ei taha liiga palju mõelda.
Kuidas viimase aja kõrge inflatsioon on mõjutanud inimeste suhtumist rahasse? Raha koguda pole nagu mõtet, inflatsioon sööb säästud ära.
Meil on kontoris seina peal nimekiri mõistetest, mille tähendusest tavalised inimesed aru ei saa, ja inflastioon on üks neist.
Inimesed teavad, kui palju nende harjumuspärased ostud maksavad ja need hinnad on nende peas ankurdatud. Kui nüüd hind tõuseb, siis inimene tajub, et midagi on valesti.
Suurbritannias on umbes 10 miljonit inimest, kellel on sääste 500 naela või vähem. See on väga murettekitav, neil inimestel pole hädaolukordadeks mitte mingit rahalist puhvrit. Isegi kui inflatsioon on 10 protsenti või rohkem aastas, on mõistlik omada teatud sääste. Muret tasub inflastiooni pärast tunda pigem neil, kellel seisab kontodel väga palju raha.
Inimesed kipuvad eelistama osta odavaid asju, isegi kui need kaua vastu ei pea. Samas oleks ju mõistlik arvestada välja asjade pikaajaline väärtus. Sama lugu on näiteks riigihangetega - oluline on ostuhind, mitte see kui kalliks selle ostetud asja hooldus ja remont pikemas ajahorisondis läheb. Miks see nii on?
Majandusteadlased on avastanud, et me alahindame asjade tulevikuväärtust ja ülehindame hetkeväärtust. See on ilmselt sügaval meie alatedvuses - mis käes, see käes - äkki ma ei näegi homset?
Mis puutub riigihankeid, siis poliitikud ei kipu mõtlema pikemalt ette kui üks valimisperiood. Kui nad ostavad midagi kallist (kuid kvaliteetset), siis saavad nad kohe kriitikat raha raiskamise pärast. Kui see ostetud (kvaliteetne) asi aga pikki aastaid kestab ja hoolduseks palju raha ei neela, siis ei mäleta enam keegi, kes selle hankis.
Max Mawby on tänavuse turunduskonverentsi Password üks peaesinejatest, kes jagab seal uusimaid teadmisi rahaasjade psühholoogias ja tarbijakäitumises ning räägib, kuidas mõtteviisi muutuse abil viia inimesi vaesusest välja. Vaata konverentsi infot ja programmi ning registreeru soodushinnaga juba täna SIIN. Viimane soodushind kehtib veel vaid 16. märtsini (k.a).

Seotud lood

Uudised
  • 21.02.23, 13:53
Briti moepsühholoog: noored tunnevad muret planeedi pärast, aga ostavad ikka kiirmoodi
Moepsühholoogia uurib põhjuseid, miks me ostame just selliseid kaupu nagu me ostame, kuidas riided mõjutavad meeleolu ja ettekujutust oma kehast ning kuidas mood defineerib inimest kui isiksust, sõnas moepsühholoog ja raamatu "Big Dress Energy" autor Shakaila Forbes-Bell, ja tõi välja kolm moetrendi, mis on Londonis kuumad 2023. aastal.
Uudised
  • 06.02.23, 11:17
TalTechi turunduse dotsent: turunduse paradigma on muutunud
Tarbijauurija ja TalTechi turunduse dotsent Iivi Riivits-Arkonsuo sõnul on turundusuuringute puhul tulnud esile tarbija süvavaade – tarbijaetnograafia võimaldab rohkem rohujuuretasandini minekut, samas kui teisel pool on suurandmed, millest joonistuvad välja väärtuslikud mustrid.
Uudised
  • 02.02.23, 11:41
Amazoni ettevõtja Egle Raadik: kogu meie töö on üks suur neuroturundus
Egle Raadik jagab, kui palju ja mis moel mängib tema töös rolli reklaamipsühholoogia, tuues muu hulgas välja kolm neuroturunduse võtet, mida ta oma praktikas kasutab.
Uudised
  • 23.01.23, 10:16
Reklaamipsühholoogia lektor: eetikapiire kiputakse ületama siis, kui kohtutakse tugeva konkurentsiga
Tallinna Ülikooli reklaamipsühholoogia lektor Tiina Hiob sõnas, et turundus ja reklaamitööstus on paraku osa n-ö tähelepanutööstusest ja piiridel mängimine kuulub selle juurde. Loe intervjuust reklaami, turunduse ja psühholoogia seostest lähemalt.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 12:06
Adfactory: tänases ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus iga ettevõtte kohustus
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele