Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium otsustas kaotada reklaamiseadusest sätte, mis keelas finantsteenuste pakkujal kuvada reklaamis krediiditeenuse tingimusi.
- Martin Länts Foto: Andres Haabu
Laenupakkujate hinnangul on see samm parema konkurentsi suunas, mis kokkuvõttes võiks muuta laenamise odavamaks.
Kuigi majandusministeerium toonitas, et piirangud finantsteenuste reklaamidele jäävad suures osas paika, leidis ministeerium, et krediidipakkujad peaksid siiski saama esitleda enda toodet ja järelmaksutingimusi. "Praegu ei näe inimene autoreklaamis liisingu võimalusi ja sellega kaasnevaid kohustusi, mistõttu ei ole tarbijal piisavat teavet, et teha kaalutletud otsus," ütles ministeeriumi siseturu asekantsler Kristi Talving.
Muudatuse kohaselt on võimalik laenupakkujatel esitleda toote juures ka võimaliku järelmaksu tingimusi, nagu intress, tagasimakse kestvus, igakuise makse suurus ja toote lõplik hind tarbijale. "Laenuteenuse tingimustest konkreetsemalt rääkimine kasvatab konkurentsi laenuturul. Ühtlasi aitab suurem valik ja läbipaistvus järelmaksu- või laenuvõtjal leida endale sobivaim lahendus," märkis Talving.
Piirang tekitas vaidluste riski
Konkurentsikasvu loodavad näha ka krediidipakkujad. Pangaliidu juhatuse esimehe ja LHV Panga juhi Erki Kilu ütles, et seadusemuudatusega on plaanis lubada reklaamis lisaks kohustuslikule teabele esitada infot ka toote omaduste kohta. "Kindlasti on tegemist sammuga selguse poole," kinnitas ta.
Seejuures toonitas Kilu sarnaselt ministeeriumile, et muudatus puudutab eelkõige finantsteenuste turunduse sisulist poolt. "Reklaamikanalitele seatud piirangud säilivad," ütles Kilu. See tähendab, et ka tulevikus ei tohi laenuvõtmist kujutada turundusklipis riskivaba ja lihtsa võimalusena rahaliste probleemide lahendamiseks.
Väiksemate hääl kõlama
Eelkõige loodavad kasu saada väiksemad krediiditoodete pakkujad. Näiteks internetipõhist laenumaakleriteenust pakkuv Compara ootab väga ausamat finantsteenuste reklaamiturgu, kus sõna saavad ka teised peale Skandinaavia suurpankade.
"Seni kehtinud reklaamiseadus annab eelise suurema kliendibaasiga ettevõtetele ning pärsib väiksemaid, kellel ei ole seadusega võimalust oma finantstooteid turul piisavalt tutvustada, hoides eemale ka uued tulijad," arvas Compara tegevjuht Ando Noormets. "Nii piirdubki klient vaid pakkumisega oma kodupangast, jäädes ilma võrdlevatest pakkumistest," lisas Noormets.
Compara juht leidis, et reklaamiseadusest tulenevad turunduspiirangud annavad tunda enim sisuturunduse valdkonnas. Nimelt määratletakse teenuse vastutustundlikku tarbimist käsitlevaid artikleid, uudiseid ja arvamuslugusid finantsreklaamina. "Kui soovime suurendada inimeste finantsteadlikkust ja finantsotsuste kvaliteeti, on reklaamiseaduse muutmine oluline. Unustamata seejuures vastutustundliku laenamise põhimõtteid," toonitas Noormets.
Viltu läinud kommunikatsioon
Bigbanki juhatuse liikme Martin Läntsi sõnul on majandusministeeriumi reklaamiseaduse muudatuse eelnõud valesti mõistetud, sest tegemist pole ainult kiirlaenu reklaami puudutava seadusmuudatusega, nagu seda esimese hooga ajakirjanduses esitleti.
"Ma ei tea... kui keegi ostab endale haagise järelmaksuga, siis kuidas on tegemist kiirlaenuga," selgitas Länts, kes lisas, et ennekõike piirab reklaamiseadus kaupmeestel oma tooteid ja teenuseid finantsteenuste kaudu müüa.
"Eile õhtul tuli hirmus rünnak meediast, et leevendatakse kiirlaenureklaami tingimusi. Esiteks ei ole sellist asja nagu kiirlaenureklaam ja teiseks, kui teemat kommenteerinud poliitikud oleksid süübinud muudatuse seletuskirja, siis oleksid aru saanud, millised probleemid selle seadusega praegu on," leidis Länts. Teisalt nentis Länts, et tõenäoliselt menetleti reklaamiseaduse muudatuseelnõud kiirkorras ja selle tulemusena jäi selle tuumpõhimõte laiemalt selgitamata.
Finantsteenuste turundamist puudutav reklaamiseaduse muudatuse eelnõu on praegu kooskõlastusel justiitsministeeriumis. Eelnevalt on selle kooskõlastanud sotsiaalministeerium ja rahandusministeerium. Eelnõu on plaanis esitada riigikokku käesoleva aasta lõpuks.
Loe täismahus artiklit
Äripäeva veebist.
Seotud lood
2024. aastal on Google Ads ettevõtete jaoks üks olulisemaid kanaleid digiturunduses. Üle maailma ligi 80% ettevõtetest kasutab Google reklaame müügitulemuste kasvatamiseks.