• 13.09.19, 10:59
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tallinn keelas kunstinäituse välireklaamid

Tallinna ettevõtlusamet käskis kõrvaldada linnapildist välireklaamkandjatelt Briti kunstniku, fotograafi ja filmitegija Alison Jacksoni kunstinäituse "Tõde on surnud" reklaamid, sest need on ameti hinnangul vastuolus reklaamiseaduses sätestatud nõuetega, mille kohaselt ei tohi reklaam olla vastuolus heade kommete ja tavadega.
Kurikuulus pilt Alison Jacksoni kunstinäituselt Fotografiskas
  • Kurikuulus pilt Alison Jacksoni kunstinäituselt Fotografiskas Foto: AndrewJamesBailey
Vastavalt ettevõtlusameti ettekirjutusele tuleb reklaamid kõrvaldada välireklaamkandjatelt kolme päeva jooksul ettekirjutuse kättesaamisest.
OÜ Megameedia Grupp 6x3 tüüpi välireklaamkandjatel Tallinna erinevates linnaosades eksponeeritakse Alison Jacksoni kunstinäituse reklaami "Tõde on surnud". Ühes reklaamis on kujutatud äratuntavalt Walesi printsessi Dianat, kes eksponeerib siivutut käemärki ning teises reklaamis on kujutatud äratuntavalt Ameerika Ühendriikide president Donald Trump koos poolalasti naisega.
Tallinna ettevõtlusameti juhataja Kairi Vaher märkis, et sõltumata sellest, et eksponeeritakse kunstinäituse reklaami ja kunstniku väljendusvabadus ei ole piiratud, on avalikus linnaruumis reklaami eksponeerimisel vajalik järgida üldtuntud moraalinorme.
"Fotonäituse külastamiseks ja seal eksponeeritud taieste vaatamiseks on igal isikul õigus ja valikuvabadus erinevalt sellest, kui eksponeeritakse avalikus linnaruumis kunstinäituse reklaami ja sellega puutuvad kokku ka alaealised," selgitas Vaher reklaami kõrvaldamise ettekirjutuse põhjuseid.
Printsess Diana teisiku pilt Alison Jacksoni fotonäitusel
  • Printsess Diana teisiku pilt Alison Jacksoni fotonäitusel
Jacksoni fotodel kasutatakse kuulsuste teisikuid. Vaheri sõnul ei ole oluline, kas fotol kujutatud isik on tegelikult Walesi printsess Diana või Ameerika Ühendriikide president Donald Trump või mitte, kuna foto autori poolt loodud sarnasus nimetatud isikuga on olnud teadlik tegevus. "Oluline ei ole ka kunstniku tegelik taotlus või eesmärk kunstiteose loomisel," märkis ta.
Vastavalt reklaamiseadusele (§ 3 lg 4) ei tohi reklaam olla vastuolus heade kommete ja tavadega. Niisamuti ei tohi reklaamis kujutada isikuid seksuaalobjektina, sisaldada sobimatut alastust ega kasutada seksuaalse alatooniga väljendeid ja kujundeid. Ühtlasi sätestab seadus, et reklaamis ei tohi ilma isiku eelneva kirjaliku nõusolekuta viidata isikule ega mis tahes viisil kasutada isikut, sealhulgas tema häält, kujutist või pildimaterjali tema kohta.
Fotografiska: linn asendab arutelu keeluga
Jacksoni näituse Tallinnasse toonud ning reklaamikampaania korraldanud Fotografiska Tallinna hinnangul reageeris ettevõtlusamet üle.
"Planeerisime kampaaniat heas usus, et oleme järginud reegleid ja toonud linnatänavatele osa meie kunstinäitusest. Plakateid selgelt täiendatud näitust puudutava lisainfoga. Nii ei tohiks ühelgi möödujal tekkida kahtlust, kas tegu on tõeste fotodega või mitte," ütles Fotografiska Tallinna tegevjuht Margit Aasmäe ERR-ile saadetud kommentaaris.
Aaasmäe sõnul on Fotografiska Tallinna üheks eesmärgiks fotokunsti jõu abil tekitada ühiskonnas diskussiooni, seda isegi siis, kui teemanurk on ootamatu või ebamugav.
"Meil on hea meel, et diskussioon on ühiskonnas tekkinud, aga oleme üllatunud, et see jätkub arutelu asemel sedapuhku hoopis keeluga," märkis Aasmäe.
Ta lisas, et küsimus on tegelikult laiem. Digimaailmas, sh tõsiseltvõetavates uudiskanalites, levivad sarnased või isegi paljastavamad fotod, rääkimata väärinfost, mis jõuab eelduslikult veelgi rohkemate inimesteni kui näituse reklaamplakatid.
Vaatamata eriarvamusele lubas Aasmäe, et alates reedest Alison Jacksoni näituse "Tõde on surnud" reklaamplakateid Tallinna linnatänavatel enam ei näe.
Härm: selline asi viib välja tsensuurini
Kunstiteadlane Anders Härm leiab, et kunstiteoste ja müügireklaamide hindamine samadel alustel viib välja tsensuurini.
"Mulle tundub, et mingisuguse kirjaliku teksti lisamine, et "vaadake, et see siin ei ole seksistlik kujutis mehest ja naisest, vaid see siin on hoopis šampoonireklaam", see justkui legitimeerib igasugused kujutised," märkis Härm "Aktuaalsele kaamerale".
"Mulle tundub, et tegelikult oleks vaja mingisuguseid semiootilisi ja kunstiteaduslikke eksperte kaasata. Okei, kui nad tahavad sellisel moel hakata avalikult levitatavaid sõnumeid tsenseerima, siis palun. Aga teeme seda juba eksperte kaasates ja analüüsime, milliseid kujutisi siis levitatakse," lisas Härm.
Vaata reklaamifirma Kontuur Leo Burnett juht Urmas Villmanniga tehtud värvikat stuudiointervjuud siit:
Allikas: ERR

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 12:06
Adfactory: tänases ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus iga ettevõtte kohustus
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele