Oma toote jaketti müügile saamine võtab aega ja seda sugugi mitte vähe, ütles Katrin Riisalu intervjuus.
- Katrin Riisalu Foto: Andres Haabu
Koostöö eelduseks jaeketiga on oma toodete tutvustamine turul. Kuidas aga võtta end järjekorda jaekettide tähelepanu ihkavate ettevõtete popurriis, nii et sinu toode, mida veel mitte kuskil ei müüda, paistaks silma ja jääks meelde? Kellelt veel seda küsida, kui mitte Katrin Riisalult – naiselt, kes on töötanud kaubanduses üle 25 aasta. Nende aastate jooksul on tema sõna olnud määrav nii Prisma, Statoili kui ka Selveri tootevaliku kujundamisel.
Mille alusel valivad jaeketid tarnijaid ja tootjaid?
Tootjaid ja hankijaid valime põhiliselt sobivate toodete järgi mitte vastupidi. Teisisõnu otsime tooteid, millest on veel puudus ja mille järele võiks olla nõudlust. Väga tihti loeb toodete valikusse kaasamise juures nende uudsus ja innovatiivsus. Määrvaks saab ka tootja või hankija taust ja tahe oma tooteid pakkuda ning turundada. Oluline on ka usaldusväärsus, tarnekindlus/-sagedus ja huvi koostööd arendada.
Kuidas oma tootega kõige kiiremini ja edukalt jaekettide lettidele saada räägib Katrin Riisalu koolitusel:
Müük jaekettideleKestus: 1 päev
Tutvu koolitusega lähemalt
SIIT! Kuidas tehakse kaubavaliku otsuseid jaekettides?
Kõik uute toodete pakkumised, mis hankijad saadavad vaadatakse läbi. Kõigepealt segmenteerime need ära ja vaatame üle hetkel olemasolevad tooted. Teisisõnu jätame välja need, mis on oma aja ära elanud ja vaatame seejärel, millistes segmentides on puudus uutest toodetest. Valiku aluseks on kindlasti visuaalne pool ehk see, kuidas toode riiulil silma hakkab, kui mugav on teda seal hoida ja milline on selle pakend. Viimane on ju esimene asi, mis jääb silma kliendile. Seejärel tuleb juba mängu toote hind ja maitse.
Sortimendis pole mõtet hoida tooteid, mida keegi ei osta. Samas on oluline, et valikus oleks ka neid tooteid, mis eristuvad. Aina rohkem tunnevad toidukaupluse kliendid huvi teistsuguste maitsete järele, mida ollakse proovinud välisreisidel. Kuna pakkumisi on alati väga palju, on aga ka otsustamine suhteliselt keeruline protsess, mis võtab omajagu aega.
Kuidas saada käima koostöö ühe jaeketiga?
Esmalt tuleks mõista, et kaupluste võrgustikel on selgelt reguleeritud tööprotseduurid. See tähendab, et oma toote müügile saamine ja koostöö alustamine võib võtta aega ja mitte vähe.
Enne pakkumise esitamist, on oluline teha ka eeltööd, et aru saada kui palju teisi tooteid sinu omaga konkureerib. Sellest lähtuvalt tekib ka arusaam, kas jaeketil võiks üldse tekkida huvi või mitte. Kõige suurem eeldus on aga oma tootega tegelemine ja selle tutvustamine turul erinevaid kanaleid pidi. Sageli öeldakse, et kuidas ma saan oma toodet tutvustada kui seda pole veel kusagil müügil. Elu on aga näidanud, et need, kes on oma tooted lihtsalt müügile saanud, unustavad millegipärast turundustegevuse kohe peale seda ja jätavad toote jaeketi riiulitele tolmu koguma. Ei tasu eeldada, et jaekett hakkab Teie toodet ise turundama! See töö tuleb teha ikka tootjal või edasimüüjal ise ära. Tuleb tekitada nõudlus, tutvustada oma toodet, tuua välja oma toote eelised ja see, kuidas toode eristub konkurentidest. Tuleb võtta aega analüüsimaks, milline on hinnapunkt ja kuidas sobituks toode teiste sarnaste kõrvale. Enne jaeketi jutule minemist, tuleks omada kindlat nägemust sellest, kui palju on turul sarnaseid tooteid ja milline on nõudlus.
Seotud lood
2024. aastal on Google Ads ettevõtete jaoks üks olulisemaid kanaleid digiturunduses. Üle maailma ligi 80% ettevõtetest kasutab Google reklaame müügitulemuste kasvatamiseks.