Millised on populaarseimad sotsiaalmeediakanalid Eesti inimeste seas? Mis päeval ja kellaajal nad seal käivad? Millist seadet nad selleks kasutavad? Mida nad seal teevad?
Milose tegevjuht Brit Mesipuu uuris Eesti täiskasvanute sotsiaalmeedia kasutamise harjumusi. Uuriti nii sotsiaalmeedias viibimise aega kui ka keskkondi ja tegevusi, mida neile seal teha meeldib. Ka Best Marketingi lugejad said
küsitluses osaleda. Alljärgnevalt teeme kokkuvõtte saadud vastustest.
Küsitlusele vastas 3207 inimest. Enim vastajaid oli vanuses 18-25 aastat (1065 vastust), sellele järgnes vanusevahemik 26-30-aastased (859 vastust). Kõige vanemaid, üle 61aastaseid vastajaid oli 42. Ülekaalukalt oli vastajate seas naisi – suisa 92,5% ehk 2967 vastajat. Meeste arv oli vastavalt 7,5% ja 240 vastust.
Populaarseimad sotsiaalmeediakanalid Eesti inimeste seas
98,9% vastajatest ehk 3171 inimest omas Facebooki kontot. Teisel kohal on Instagram 84,3%-ga ja 2702 vastusega. Kolmandal kohal on YouTube, mida kasutas 2137 vastajat ehk 66,6%. Snapchat hoidis neljandat kohta 1322 kontoga ja LinkedIn oli viies 677 kontoga. Twitteri kasutajaid oli 68. Siit edasi nimetati vähematel kordadel veel TikTok’i, VK-d, Pinteresti ja teisi.
Kui saaks kasutada vaid ühte sotsiaalmeediakanalit, siis 58,4% ehk 1873 vastajatest jätaksid kindlasti alles Facebooki. Sellele järgnes Instagram 891 hääle ja 27,8%-ga. Kolmas koht jäi YouTube’ile 259 vastuse ja 8,1%-ga. Oli ka vastuseid, et eraisikuna kasutaks Instagrami, kuid kooli ja tööga seoses Facebooki. Samuti arvati, et tõenäoliselt valiks Facebooki, kuid mõistlikum oleks selle asemel LinkedIn.
Seejärel küsiti, kui lisaks eelmisele valikule saaks kasutada veel ühte sotsiaalmeediakanalit, milline see oleks. Siin oli populaarseimaks vastuseks Instagram 1220 hääle ehk 38%-ga. Järgnes YouTube 852 hääle ja 26,6%-ga ning kolmandal kohal oli Facebook 785 häälega (24,5%).
Lemmikaeg, lemmikpäev ja lemmikseade
Enamus vastajaid külastab sotsiaalmeediat igapäevaselt. Nii vastas koguni 97,2% ehk 3116 küsitluses osalenud inimest. Teisel kohal oli 1-3 korda nädalas, sedasi vastas 41 inimest. Lisaks täiendasid mitmeid, et vähemalt üks aken on enamasti kogu aeg lahti. Samas leidus vastaja, kes ütles, et tavaliselt käib sotsiaalmeedias iga päev, aga ühel nädalavahetuse kuus lülitab neti välja ja teeb netivaba nädalavahetuse. Leidus ka teisi vastajaid, kes tegid aeg-ajalt sotsiaalmeediavabasid päevi.
27,3% vastanutest ehk 876 inimest veedab sotsiaalmeedias igapäevaselt aega 1-2 tundi. Järgnes 3 ja enam tundi 23,4% ja 752 vastusega. Kohe selle kannul 2-3 tundi päevas, mis sai 735 vastust ja 22,9%. Mitmed vastajad täiendasid, et suur osa sotsiaalmeedias viibimise ajast on tööga seotud tegevused. Leidus päris mitu inimest, kes tunnistasid nutisõltuvust ning ütlesid, et telefon on peaaegu igal vabal hetkel käes.
51% vastanutest ehk 1634 inimest ütles et nad kasutavad sotsiaalmeediat võrdväärselt nii tööpäevadel kui nädalavahetusel. Kellaajaliselt on enim inimesi sotsiaalmeedias õhtul kella 19.01 ja 22.00 vahel. Sedasi vastas 43,9% vastanutest ehk kokku 1407 inimest. Sellele järgnes vahemik 9.01-15.00 ja kolmandal kohal oli 15.01-19.00.
Suur osa vastajatest ehk 85% (2725 vastust) käivad sotsiaalmeedias telefoni kaudu. Sellele järgneb 9,6% ehk 308 vastusega sülearvuti. Lauaarvutit kasutab 4% (129) vastanutest. Kõige vähem kasutatakse tahvelarvutit. Numbrid vastavalt 45 vastust ehk 1,4%.
Käiakse vaatamas sõprade postitusi
Inimestelt uuriti, mis on need põhjused, miks nad Facebooki külastavad. 74,3% pidasid peamiseks põhjuseks sõprade postituste vaatamist. Sellele järgnes 54,6%-ga uudiste lugemine. Kolmandal kohal oli 51,1%-ga niisama vaba aja veetmine ja kohe sarnases suurusjärgus ehk 50,5% otsivad Facebookist infot ürituste kohta. Enda pilte, videoid ja mõtteid jagas 822 vastajat ehk 25,6%. Lisaks mainiti mitmel korral ära järelturu kaupade vaatamist ning kooli- või tööalased tegevused.
Sama küsimuse esitati ka Instagrami kohta. Ka siin oli ülekaalus sõprade postituste vaatamine 76,2%-ga. Sellele järgnes enda piltide ja videote jagamine 58,2%-ga. Kolmas koht oli tuntud inimeste kontode jälgimine 46,6%-ga ja neljandal niisama vaba aja veetmine 42,4%-ga. Mõned vastajad kasutasid Instagrami, et jälgida oma laste tegevusi ning üks vastajatest tegeles ka persoonibrändi kasvatamisega.
Vastanutest 6,3% ehk 202 vastajat pidas ise blogi või vlogi. Enamus ehk 93,7% seda ei teinud. 71,3% vastanutest jälgis mõnd blogijat või tuntud inimest. 69,5% vastanutest tõdes, et on ostnud mõne toote või teenuse sotsiaalmeedias nähtud reklaami tõttu.
Küsiti veel seda, kas lisaks sotsiaalmeediale üritatakse meelelahutuslikku ja uudisväärtusega sisu saada ka mujalt meediast. 54% vastajatest ütles, et külastab erinevaid uudisteportaale igapäevaselt. 35% teevad seda 1-3 korda nädalas.
Seotud lood
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.