• ST
  • 06.12.22, 09:37

Tiliseb, tiliseb e-postkast? Kuidas vältida pühadekitši meiliturunduses

Kas see aeg aastas on tõepoolest juba käes? Turundajad võivad hakata ütlema: “It's beginning to look a lot like Christmas” palju varem, kui Michael Bublé jõuab toidupoodides ostlejate kõrvu ja viibib seal kuni aastanumbri vahetumiseni. Sel hooajal on palju teha ja keegi ei taha eduka jõulukampaania rongist maha jääda.
Tiliseb, tiliseb e-postkast? Kuidas vältida pühadekitši meiliturunduses
  • Foto: Freepik
Kuigi teatud suurema nõudlusega ajad aastas võimaldavad äridel oma tooteid ja teenuseid nähtavamaks muuta, tuleks mõelda ka sellele, kuidas seda positiivselt ja maitsekalt teha. Turundusaasta edukaks lõpetamiseks jagame ideid sellise jõulukampaania loomiseks, mis on ühtaegu kasulik sinule, sinu tellijatele ja samas rohkem ühtiv pühadeaja tõelise sõnumiga.

Kas jõuluaeg on meiliturunduses tõepoolest töisem?

On aimatav, et jõulude ajal sageneb igasuguse turundamise sagedus. Sellest annab hea ülevaate ka Smaily eelmise aasta statistika. Näiteks, kui ülejäänud aasta jooksul saadeti e-kirju keskmiselt 14 006-le kontaktile kuus, oli detsembrikuus vastav number 15 432 (kasv 10,2%). Sarnane lugu on ka e-kirjade avamisega. Kui ülejäänud aasta keskmine avamiste arv on 30,3%, siis detsembris on see näitaja 34,7%. Klikkide osas on kasv tagasihoidlikum – ülejäänud aasta jooksul tehti keskmiselt 250 unikaalset klikki ühe e-kirja kohta, detsembris oli nende arv 266. Kogu üldist statistikat vaadates näeme, et jõulud on meiliturundajate jaoks üks tihedamaid aegu. Vaatame lähemalt, mida võiks selle hooaja meiliturunduses vältida ja milline võiks üks hea turundusmeil jõuluajal välja näha.

Mida jõuluaegsel meiliturundamisel meeles pidada?

Kasuta rahulikku ja brändist tulenevat lähenemist
Teame, et pühade ajal täituvad postkastid tohutu hulga jõulukampaaniate ja -kirjadega. On täiesti loomulik, et sellise ülekülluse tõttu võivad inimesed lihtsalt prügikasti visata kõik e-kirjad, mis tunduvad vähegi "müügilikud". Selle asemel, et hõigata, millised tooted peaksid juba novembris sinu tellija hooajalisesse ostukorvi minema, võid vaikselt hakata väikseid vihjeid andma selle kohta, kuidas sinu äri rahulikult tulevaks perioodiks vastava tootevalikuga valmistub.
Et säilitada oma brändi nägu ja mainet ning samas oma ettevõtet pühade ajal siiski reklaamida, siis miks mitte püsida sellel ülekülluse ajal lähenemise juures, mis teistest pisut erineb? Selline lähenemisviis, mis annab sinu ainulaadsele meililistile edasi sinu ettevõtte eripära. Orgaaniliste meililistide eelis on see, et need koosnevad juba inimestest, kes on meie poolt pakutavast huvitatud ning küllap ka meie brändi tavapärase keelega juba tuttavad. Turundus seisneb püsiva kliendibaasi loomises, selle hoidmises ja kasvatamises. Ära reeda seda missiooni, peletades oma kliente liiga intensiivse müügiga eemale. Selle asemel loo sisu, mis on ühtaegu sinu kaubamärgile truu ja täidab ka jõuluaja eesmärki.
Püsi graafikus ja aita neid, kes seda ei ole
Leidub inimesi, kes on unustanud või pidanud jätma oma jõuluostude tegemise viimastele jõulueelsetele päevadele. Neid inimesi nimetatakse hilisteks ostjateks.
Hoia oma laoseisul silm peal, uuenda kindlasti oma veebipoodi vastavalt sellele ja ole aegsasti valmis vältimatuks jõulueelseks saginaks. Ühenda segmenteerimise jõud teadmisega, millised kaubad on sul juba otsa saanud (või peagi otsa saamas) ja milliseid tooteid jätkub hilinejatele veel küllaga. Lisaks sellele, et see toob sinule kasu, teeb see seda tüüpi ostjatele ka erilise ja rahustava teene, sest nad on teadlikud ajasurvest, millega nad silmitsi seisavad. Sel juhul saad tõesti oma teemareaga tähelepanu äratada läbi mõne abivalmi sõnumi, näiteks "Jõuluostlemine jäi hilja peale? Ära muretse!", lisades sellele oma kaubamärgile omane viimane lihv. E-kirja sisu loomiseks pane end nende nö hiliste ärkajate olukorda ja mõtle, mis sind selles olukorras kõige rohkem muretsema paneks ja mis kõige enam rahustaks. Esmalt veendu selles ise ja seejärel kinnita oma kliendile, et tema ostetavad kingitused jõuavad temani tõepoolest õigeks ajaks kohale.
  • Foto: Freepik
Segmenteeri ja sihi
Rääkides erinevatest gruppidest – segmenteerimine on meiliturunduse üks olulisemaid osasid ja suurimaid eeliseid. See võimalus on eriti vajalik ajal, mil pead tegutsema vastavalt oma täpsetele teadmistele selle kohta, millist kaupa sinu adressaadid eelistada võiks.
Klassikalise müügikirja puhul veendu, et sihiksid seda meili õigesti. See tähendab, et sinu klient saab e-kirja sisuga mis vastab tema kõige tõenäolisematele soovidele. Segmenteerimine võib põhineda adressaadi varasemal käitumisel. Seda nimetatakse käitumuslikuks meiliturunduseks, mille puhul saad suunata oma e-kirju, tuginedes konkreetsete klientide suhtlusele varasemate kampaaniatega, nende sirvimis- ja ostuajaloole ning paljule muule.
Reklaamkirjade puhul püüa alati vältida täpselt samade müügilausete saatmist ja toodete reklaamimist kõigile oma tellijatele korraga. See on eriti oluline jõulude ajal, kui inimeste meilipostkastid on nagunii üle ujutatud. Vaata, milliste toodete vastu on sinu klient varem huvi tundnud või milliseid oste on ta juba teinud. Võib-olla on ta isegi hiljaaegu teatud kaupade vastu huvi tundnud? Niiviisi saad ka oma kliendi aega säästa, jagades just temale sobivaid kaupu, otse tema e-postkasti.

Millist pühadega seotud sisu adressaatidele saata?

Oleme varem kirjutanud emotsionaalsetest päästikutest, mis võivad mõjutada kliendi otsustusprotsessi. Praeguses kontekstis soovitame tungivalt (üsna ilmsetel põhjustel) jõuluaegsel turundamisel vältida sellistele tunnetele tuginemise nagu näiteks hirm või süütunne. Selle artikli üheks inspiratsiooniallikaks on palju detsembrikuiseid heidutavaid müügiteateid, mis viitavad sellele, et “aeg on otsa saamas!”. Sellise sisuga meil mõjub erinevatel negatiivsetel viisidel. Esiteks, see ärritab lugejat taolise afektiivse suundumusega, mida ei tohiks jõulude ajal võimendada. Teisalt pakub sellistes kirjades olev "tellimuse tühistamise nupp" suurt kergendust. Kuid oma tellijatest ei taha ükski meiliturundaja ilma jääda.
Pühade ajal on mõistlik rohkem toetuda väärtustele, ühtekuuluvustundele ja usaldusele ning hoiduda maitsetu pinge tekitamisest, justkui hoiataks oma uudiskirja tellijaid peagi saabuva maailmalõpu eest.
  • Foto: Freepik
Kõik on seotud ühistundega
Kui mõelda jõuludega seotud ainestikule (nt jõulufilmidele), siis mis on see teema, mille ümber see enamasti keerleb? Sageli on selleks läheduse otsimine kaasinimestega – pere, sõprade, kogukonna ja isegi võõrastega. Kuna tegemist on pühadehooaja ühe ilusaima sentimendiga, siis edasta seda meiliturunduse kaudu ka oma tellijatele – alates teemareast kuni sisu ja visuaalideni välja. Teame, et seda tüüpi reklaam ei ole tegelikult jõulude ajal väga haruldane nähtus, nii et siinkohal võib sul tekkida küsimus: "Kuidas see aitab minul silma paista?".
Asi on selles, et inimesed siiski ootavad seda ajakohast sisu, see on väärtustele orienteeritud ja sa juba paistad silma enda kaubamärgile ainulaadse pühadeaegse lähenemisega. Seetõttu sulanda oma brändi väärtused ja visuaalid kokku jõuluhooaja väärtustega. Nii, nagu erilisele ajale omane soe lähenemine toob perekondi kokku, võib see tuua ka sinu kliendid sinule lähemale.
Toetu sellele õdusale jõulutundele
Mis seostub sulle peale rõõmsate koosviibimiste kõige enam jõuludega? Inimeste lemmik asi pühade juures võib muidugi varieeruda, alates ideaalsest jõuluilmast (laulaksid hea meelega "Let It Snow") kuni väikese aastalõpu jõudehetkeni. Kuid üks asi, mida paljud inimesed endale lubavad ja mida pühade ajal veelgi enam otsivad, on lihtsalt see mõnus tunne.
Osuta viiele meelele – nägemine, kuulmine, kompimine, haistmine ja maitsmine. Inimesed loodavad kosutuse leidmisel sageli oma meelte abile, kuid pühade ajal on selles otsingus midagi püüdlikumat ja sügavamat. Kas sul on pagariäri? Anna oma tellijatele teada, et sinu koogid tõepoolest maitsevad jõulude järgi. Kas tegeled riiete e-poega? Reklaami naljakate jõulusärkide ja pidulikuma rõivastuse kõrval neid mõnusaid kudumeid, mis muudavad selle sooja tunde veelgi soojemaks. Või anna teada, kuidas sinu müüdavad kodukaubad loovad hubase tunde, sest kaubavalikus olevad tekid ja lõhnaküünlad muudavad need vaiksed ööd veelgi õdusamaks. Kas pakud mõnda teenust? Anna oma klientidele teada, kuidas see tuleb neile kasuks, aidates neil oma tõelistele jõulutegevustele murevabalt keskenduda.
Milline ka sinu toode või teenus poleks, lähene sellele vaatenurgast, kuidas see aitab kaasa tõelise pühadetunde loomisele – ükskõik, kas otseselt või kaudselt. Selline turundamise viis ei karju, et tahad oma klientide pealt kasu lõigata, vaid soovid aidata kõigil pühadehooaega nautida ja rõõmu tõeliselt levitada.
Jaga väärtusi
Nagu eelnevalt mainitud, otsivad inimesed lisaks tuttavamatele nägudele ka ühtekuuluvustunnet võõrastega. See loomulik soov on igal inimesel aasta läbi kuskil peidus, kuid praegusel hooajal ollakse rohkem valmis end sellele avama.
Nii et mõtle, kuidas saad oma hooajalise meiliturundusega inimesi inspireerida. Kui saadad uudiskirja, jaga näiteks oma töökollektiivi heategevuslikku tegevust. Kui soovid reklaamkirja saata, maini, kuidas sinu toode lisab sinu poolt hinnatud kliendi elule väärtust, lastes neil oma rõõmu teistelegi edasi anda. Või kuidas sinu kaup kannab mingit väärtust ja on lüliks, mis võõraid mõne ühise tunnuse kaudu liidab. Selline lähenemine on eriti kasulik, kui sa müüd mingit kaupa või teenust, mida reklaamides ei saa sa eelmises punktis mainitud meeltest tulenevaid naudinguid lubada.
Headust pole kunagi liiga palju, kuid kuna inimesed on jõulude ajal avatumad, on see hea aeg nende asjade meelde tuletamiseks. Selline lähenemine on eriti oluline Z-põlvkonna jaoks, nii et kui soovid oma meililisti nooremaid liikmeid kõnetada, pööra oma meili sisule tähelepanu ja loo nendega ühendust ühiste väärtuste ja sotsiaalsete hüvede kaudu.
Lisapunkt: ära unusta oma klientidele saata isiklikku jõulutervitust
See punkt on ütlematagi selge, kuid see poleks jõuluteemaline meiliturunduse artikkel, kui me seda ei mainiks. Loomulikult on inimeste postkastid täis ka palju erinevaid pühade- ja aastalõpusoove. Kuid kujuta ette, kuidas inimene, kes on ostu tegemise äärel, saab südamest tuleva soovi, mis paneb teda sinu kaubamärgi vastu rohkem positiivseid emotsioone tundma. Või veelgi enam, sinu ettevõtte suurim fänn jääb sinupoolsest jõulusoovist ilma, mida ta oodanud on. Ennekõike aga mõtle, millise sisuga sõnumit soovid käesoleval jõuluajal edastada.
  • Foto: Freepik
Niisiis, mõtle järgmistele asjadele: milline oli sinu ettevõtte aasta (kuidas tõid klientidele naeratuse näole või said üle rasketest aegadest), milline oli aasta ühiskonnas (milliseid sõnu valida, mida vältida ja millest sinu äri järgmiseks aastaks unistab) ning milliseid jõule ja uut aastat soovid, et sinu klient kogeks. Ära unusta seda meili ka personaliseerida! Pane sisuloojate ja disaineritega pead kokku ning edasta oma siiras sõnum ettevõtte kõige tähtsamale varale – tellijatele ja klientidele.

Pidulik kokkuvõte

Turundus seisneb püsiva kliendibaasi ettevõttesse toomises ja oma brändile ainuomase näo loomises (seda võid öelda firmaüritusel jõuluvanale, turundusmeeskonna kingitust lunastades). Saad lojaalseid tellijaid, kui pakud neile sisu, mida nad ootavad – sisu, mis on neile hästi suunatud ja samal ajal kujundatud vastavalt sinu brändi identiteedile. Pärast hea plaani koostamist võid hakata looma kampaaniaid, mis on tõeliselt jõulupärased ega lisa tellija postkasti häirivaid elemente ja ei tekita talle närvilist meeleolu. Keegi ei taha, et inimesed seostaksid nendega negatiivseid märksõnu ja seda vana head "pühadenärvi", isegi kui neil on jõulukaupu, mida pakkuda.
Ära müü, vaid anna mõista, mida pakud. Sellele järgnevad kindlasti ka õnnelike klientide ostud. Nemad teavad, mida ja kuidas nad jõuluajal osta tahavad ning kuidas õiges pühademeeleolus püsida. Tea ka sina! Seega on meie sõnum sulle lihtne: hoia oma meiliturundus stiilsena ja muuda pühadeaeg millekski ilusaks – nii endale kui ka oma tellijatele!

Seotud lood

Uudised
  • 02.02.22, 10:11
Asjakohasuse ja müügi seosest: miks on orgaaniliselt saadud meililist ülioluline?
Miks on orgaaniliselt saadud e-maili list sinu turunduse jaoks ülioluline ning mis võib juhtuda siis, kui selle asemel kasutad oma reklaammeilide jaoks ostetud adressaatide nimekirja? Sellel teemal arutlevad Smaily turundusjuht Tanel Rand ja Viivika Lumberg, kes on oma pika turunduskarjääri viimased aastad keskendunud peamiselt meiliturundusele, olles strateegiline koostööpartner ka Smaily'le. Lisaks peateemale jagab ta meiega oma meiliturunduse lemmiknippe, andes ka soovitusi nii uutele kui ka juba tegutsevatele ettevõtetele.
Uudised
  • 04.08.21, 09:14
Mida peab iga meiliturundaja teadma kliendi privaatsusest, andmekaitsest ja turundusplatvormide vastavusest ELi nõuetele
25. mail 2018 aastal hakkas kehtima Euroopa privaatsuse regulatsioon GDPR (Üldine Andmekaitse Regulatsioon). GDPR-i eesmärk on tagada personaalsete andmete üle paremat kontrolli ja garanteerida, et sellised andmed on kaitstud.
Uudised
  • 07.07.21, 09:17
E-kirja kodeerimine vs veebikodeerimine: milles seisneb erinevus?
Meiliturundus on võimas - omanäolised ja kaasahaaravad e-kirjad toovad paljudele ettevõtetele suurepäraseid tulemusi. Mis selle omanäolisuse ja ilu taga aga peitub?
Uudised
  • 02.06.21, 09:08
Kuidas kontaktide hindamine meiliturunduse automatiseerimist efektiivsemaks muudab?
Uudiskirjaga liitunute hindamine võib aidata meiliturunduse kampaaniate edukust märkimisväärselt tõsta. Hea hindamissüsteem aitab oma klientide kohta rohkem teada saada ning tulevasi kampaaniaid paremini optimeerida.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 12:06
Adfactory: tänases ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus iga ettevõtte kohustus
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele