• 26.02.20, 13:37

Kuidas teha ettevaatlikust inimesest IT-vaatlik?

Havasi poolt Riigi Infosüsteemi Ameti tellimusel loodud ja ellu viidud teavituskampaania näitas, et küberturvalise käitumise põhitõed on lihtsad ning omandatavad ka vanemaealistele.
Kuidas teha ettevaatlikust inimesest IT-vaatlik?
Kampaania: Ole IT-vaatlik
Klient: Riigi Infosüsteemi Amet (RIA)
Loovagentuur: Havas Creative
Ilmselt ei ole ühelegi inimesele üllatuseks, et lohakused nutikeskkonnas võivad häda kaela tõmmata. Tihti kiputakse virtuaalmaailmas unustama reaaleluski kehtivaid elementaarseid põhitõdesid, mis kurja karjast hoiaksid.
Sa ju aimad, et “parool123” ei ole turvaline salasõna. Eriti, kui kasutada seda lihtsat kombinatsiooni erinevatel veebilehtedel. Tihti toob õnnetuse õuele just ükskõikne suhtumine turvalisusesse ning valelootus “minuga ei juhtu ju midagi, ma käin ainult neti.ee lehel”. Nooremad inimesed on laisad, vanemaealised aga ei tea ega oskagi ohtu karta.
Tegelikult on mitmed meetmed oma nutiseadmete turvaliseks tegemisel üsna lihtsad – uuenda oma seadme tarkvara (piisab enamasti OK-nupu vajutamisest), mõtle välja vähe tummisem parool või ära ava igat ettejuhtuvat faili. Lihtsad lahendused vajavad levikuks ka lihtsat kampaaniasõnumit: nii sündiski "Ole IT-vaatlik!".
Riigi Infosüsteemide Ameti (RIA) soovil oli oluline viia inimesteni 8 olulist küberhügieeni põhimõtet, mida igaüks on võimeline järgima. Üldised põhisõnumid tirisid päevavalgele levinuimad vead, mille üle on paras nalja heita – keegi pole kunagi 100 000 000 veebikülaline!!!!! Sõnumite lihtsust toetas puhta disainiga visuaal, mis sai inspiratsiooni Windowsi nostalgilisest error-aknast ehk BSoD'ist (blue screen of death), mida on meist paljud tühja pilguga passinud.
Blue Screen of Death
Kampaania fookuses olid elukogenumad veebisurfarid vanuses 55+. Vanemaealiste oskamatus küberruumis valutult toimetada on olnud juba aastaid üleilmse meemivaramu viljakamaid alateemasid. Miks on nii, et inimesed, kelle ammendav elukogemus teab ennetada halba, ei oska tõsiselt suhtuda nutiavarustes varitsevatesse ohtudesse?
Juba lapsest saati on meid õpetatud olema ettevaatlik – ära usu hundi juttu, parem karta kui kahetseda, põrsast kotis ei osteta jmt. Miks mitte kanda samu elutarkusi üle ka küberruumi? Näitasime kampaania sõnumitega, et samad lihtsad põhimõtted ja vanasõnad kehtivad ka internetis – arvutiõnnetus ei hüüa tulles!
Sarnaselt oli üles ehitatud ka kampaania videoklipp, kus hoolitsev vanaisa ning nutikas pojapoeg jagasid üksteisele päris- ja virtuaalelulisi tarkusi. Raadios pidas soliidne meeshääl mõistukõne nooruse uljusest, lõpetades tänuavaldusega lapselapse suunal, kes teda paroolivarguse ohust teavitas. Vaata kampaania "Ole IT-vaatlik" teleklippe:
Kõikehõlmavale meediamiksile lisasime ka erilahendusi. Paigaldasime IT-vaatliku sõnumiga reklaamkleepsud linnaliini busside istmetele. Lisaks avaldasime ajalehtedes ning ajakirjades nn "küberauditi", mida täites sai inimene parema arusaama turvalisest käitumisest küberkeskkonnas.
Seenioride IT-workshop'id
Kui noored saavad nutimuredega abi koolist ja täiskasvanud töölt, siis vanemaealised peavad reeglina ise hakkama saama. Viisime küberturvalisuse sõnumi sihtgrupini PR-tegevustega neile omastes meediakanalites (eelkõige raadio, televisioon ning trükimeedia, sh maakonnalehed) ning tuttavlikus keskkonnas nagu kohalikud raamatukogud.
Loenguformaati praktilise IT-workshop'iga ühendavad teavitusüritused toimusid eesti- ja venekeelsena nii Tallinna keskraamatukogus kui ka rahvusraamatukogus, tuues kohale täissaali vanemaealisi kuulajaid. Lisaks korraldasime koostöös RIA ja raamatukoguhoidjate ühinguga üleriigilise nõuandepunktide päeva. 20. novembril muutus üle 100 raamatukogu kõigis Eesti maakondades pop-up kübernõuandepunktideks, kuhu jõudis ligi 300 küsijat.
Järeluuringu põhjal märkas reklaamsõnumeid koguni 75% küsitletutest ning reklaam tekitas edasist huvi 62% vastajatest. Kui mõelda, mitmed kampaania sõnumid kutsusid üles ettevaatlikkusele ning ennetusele, võib "IT-vaatlikuks tegutsemiseks" lugeda juba kahtlastesse linkidesse suurema skepsisega suhtumist.
Lõpetuseks üks mõttekäik kampaania järeluuringust: "Vanainimesi ei tohi üksinda arvuti ette lasta!" Vastuseks tagasisidele: tohib küll, lausa peab! Üha agressiivsem IT-sfääri ellutung tähendab, et me lihtsalt peame olema valmis erinevateks küberohtudeks. Varu sinagi aega ning aita oma esivanematel ekraani taga nutikamalt tegutseda – nii, nagu nemad aitasid sinul saada tubliks ja hoolivaks inimeseks.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 12:06
Adfactory: tänases ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus iga ettevõtte kohustus
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele