Suunamudija, mõjuisik, influencer – nimeta teda kuidas soovid, aga tea, et turunduslikus mõttes on tegemist väga kaaluka jõuga, mis suudab mõjutada inimeste ostuotsuseid, valikuid ja väärtusi kiiremini ja veenvamalt, kui traditsioonilised turunduslahendused ja väljundid, kirjutab Smaily turundusjuht Tanel Rand.
Ja see on ka peamine põhjus, miks suunamudija turundustegevusse kaasamisest on saanud paljude ettevõtete jaoks igapäevane ja kasumlik praktika. Aga mis loom see suunamudija siis on ja kas tasub üldse meiliturundust ja influencer'eid samasse kokteili segada? Palju küsimusi ja vähe vastuseid, nii et proovime sellesse veidi selgust tuua.
Kes on influentser ja mis on influencer-turundus?
Influencer ehk suunamudija mängib inimeste ostuotsustes rolli eelkõige tänu oma sotsiaalsetele sidemetele ja laiale auditooriumile.
influencer'i staatus võib olla seotud tema ameti, kuulsuse, autoriteedi või auditooriumiga. Et aga suunamudijaid ei saa kõiki ühte patta panna, on mõistlik neid esmalt veidi väiksematesse gruppidesse liigitada. Selle töö on
Influencer Marketing Hub meie eest ära teinud.
Mõjuisikute mõõdupuu vastavalt jälgijaskonna suurusele
•Megainfluencer'id – rahvusvahelised kuulsused, näitlejad, poliitikud ja arvamusliidrid, kellel on tohutult (miljoneid) jälgijaid. Mega-kategooriasse kuuluva mõjuisiku kasutamine oma turundustegevuses võib sulle maksta miljoneid ja seda lõbu saavad vähesed lubada.
•Makroinfluencer'id – veidi käegakatsutavam grupp mõjuisikuid, kelle jälgijate arv jääb 40 000 ja 1 miljoni vahele. Sellest grupist võib leida nii B-kategooria kuulsusi, juuutubereid kui ka vloggereid, sotsiaalmeedia staare, taskuhäälingutähti ja tele- ning tõsieluseriaalidest tuttavaid tegelasi.
•Mikroinfluencer'id – mõjuisikud, kes on saanud tuntuks mingis spetsiifilises nišis, mistõttu on neil väga tõenäoliselt ka püsiv ja arvestatav sarnase huviga jälgijaskond.
Influencer Marketing Hubi andmetel jääb selle grupi jälgijaskond ühel sotsiaalmeedia platvormil 1000 ja 40 000 vahele.
•Nanoinfluencer'id – mõjuisikud, kellel on tavaliselt vähem kui 1000 jälgijat, kuid kelle näol võib olla tegemist mingi äärmiselt spetsiifilise valdkonna ekspertidega.
Statista 2019. aasta rahvusvaheliste turundajate seas läbi viidud uuringu kohaselt töötasid 36% vastanutest enamasti just mikro
influencer'ite grupiga, kelle jälgijaskond jäi 30 000 piiresse. Olgem ausad, koostöö mega
influencer'i kategooria mõjuisikuga tundub enamusele kättesaamatu unistusena, kuid üldiselt on igal ettevõttel võimalik leida omale see mõjuisikute kategooria, mis tema tegevusala ja suurusega sobib. Ja siinkohal ei maksa unustada, et on ka erandeid, kus mega
influencer'ile meeldib mõne ettevõtte toode kohe nii väga, et ta promob seda täiesti tasuta. Täpselt nii juhtus Eesti saunatootja Iglucraftiga, kelle toodangu kohta David Beckham hea sõna poetas (loe selle kohta lähemalt
siit).
Influentserid ja eriliigiline sisu
Influencer'id tegelevad sisuloomega paljudes kanalites korraga. Levinumad on Instagram, blogid ja Youtube, kuid leidub suunamudijaid, kes suudavad aktiivselt hallata mitut kanalit korraga ja seda isegi mitmes keeles. Siin on mõned näited sisust ja kanalitest, millega influentserid saavad töötada:
•Sotsiaalmeedia postitused (tekst, fotod, videod)
•YouTube’i videopostitused
•Taskuhäälingud ehk podcastid
•Blogid
•Instagrami postitused
Kas influencer-turundus on praegu teema?
Loomulikult on, sest suunamudijate kasutamisel on kõvasti plusse, eriti kui su ettevõte käekäiku mõjutavad kasutajate/külastajate arvustused, word of mouth või kui tegeled innovaatiliste toodete ja teenustega.
Influencer-turunduse sektor on viimastel aastatel märkimisväärselt kasvanud, mida näitavad selgelt ka
Statista kogutud andmed. See on kasvanud isegi sellisel määral, et valdkonda on oodata põhjalikumaid regulatsioone ja suuniseid, mille kasutusele võtmine aitab parendada
influencer'ite tegevuse läbipaistvust, tõsta loodud sisu professionaalsust ja suurendada kõigi seotud poolte vastutustunnet.
Ka Eestis on hetkel koostamisel vastav juhis, mis paneb paika suunamudijatele lubatud ja keelatud tegevused ning loob parema pinnase influentser'ite eneseregulatsiooni tekkeks.
- Mõjuturunduse valdkonna suurus kogu maailmas aastatel 2016 kuni 2019, Allikas: Statista
Meiliturundus ja influencer'id – turunduskokteil, mida tasuks proovida
Kuigi meiliturunduse ja suunamudijate kombinatsioon on aastal 2020 veel kõike muud kui tavapraktika, on väga tõenäoline, et selle koosluse abil saab ka oma meiliturundusele hoogu juurde anda.
Influencer'ite saadetud e-kirjad
Toome näiteks blogijad – eri valdkondadele keskenduvate ajaveebide pidajad koguvad reeglina oma jälgijate e-posti aadresse, saadavad neile uudiskirju, milles on viited uutele postitustele, loosimiste ja erinevate toodete-teenuste infot. Nad kasutavad läbimõeldud kaasamiskampaaniad ja nende e-kirjade saatmine on täpselt ajastatud ning automatiseeritud. Blogijaga kontakti loomine on lihtsamast lihtsam, kuna nad kas otsivad ise aktiivselt koostööd või ootavad, kuni nende poole pöördutakse.
Blogijast influencer'iga koostöö alustamiseks pole vaja tohutut eelarvet ja viisaastakuplaani – võib alustada kasvõi paarist blogipostitusest, millele lisaks mainib blogija su ettevõtte tooteid või teenuseid oma e-uudiskirjas. Pidage meeles, et blogijatel on oma jälgijate, tellijate ja lugejatega palju isiklikum, avatum ja usalduslikum suhe, mis võib ka sinu turunduseesmärkide täitumisele kaasa aidata – olgu selleks siis mainekujundus või hoopis müügiedendus.
Koostöös influencer'iga on võimalik oma kirjatellijate hulka kasvatada – näiteks pakub mõjuisik oma lugejatele võimaluse liituda sinu ettevõtte kirjasaajate listiga. Nii võib selline koostöö viia sinu tooted ja teenused hoopis uue sihtrühmani.
Influencer'ite poolt loodud kirjasisu
Kui oled leidnud oma ettevõttega sobivad mõjuisikud, võid pakkuda neile võimaluse luua originaalsisu sinu uudiskirjade jaoks – näiteks tootetutvustusi või artikleid, mida sina saad oma ettevõtte e-kirjadele lisada.
Mõjuisikutel on võimekus luua nii pildi-, teksti- kui ka videomaterjali. Selle avaldamiseks saaksid oma e-kirjadesse eraldi jaotise tekitada, mis on mõeldud spetsiaalselt influencer'ite poolt loodud sisule. Või mis veel parem – segmenteeri oma kirjasaajad näiteks demograafiliste näitajate (vanus, sugu) järgi ja saada neile aeg-ajalt uudiskiri, mille on kokku pannud suunamudija, kelle jälgijaskonnast suurem osa samadele näitajatele vastab.
Alati tasub meeles pidada, et ka influencer'itega koostöös valminud kampaaniad peavad olema kooskõlas turundusplaaniga. Üheskoos tasub paika panna selged eesmärgid, konkreetsed tegevuskutsed ja kontseptsioon. Anna influencer'ile täielik ülevaade oma ettevõtte väärtustest, olemusest ja eesmärkidest. Uuri mõjuisiku ja tema sihtrühma tausta – pea meeles, et influencer'i jälgijate arv ei garanteeri sulle alati kindlaid tulemusi ja kuulsust, kuna jälgijad võivad olla ostetud või väga vähesel määral kaasatud.
Influencer'id ja muud sisuliigid
Kui sul õnnestub leida ideaalne influencer, aga tal pole e-kirjade tellijaid ja ta toodab ainult sotsiaalmeedia postitusi või YouTube-I klippe, siis võiksid sellegipoolest kaaluda temaga koostöö tegemist.
Sinu sisu, kaubamärke, tooteid või teenuseid saab ta oma kanalites läbi originaalsisu promoda ning sulle jääb võimalus saata oma kirjatellijatele linke, teaser'eid ja lühikokkuvõtteid, mis on seotud sisuga, mille ta on sinu tarbeks teistes kanalites loonud.
Kui eesmärgid, sisu, vaatajaskonna ja klientide puutepunktid on paika pandud, võivad sinu enda e-kirjad ja sotsiaalmeedia kampaaniad toimida paralleelselt influencer'i loodud sisuga. Kui siia lisada ühised viited, hashtag’id ja teemad, siis võivad tulemused olla head või väga head.
Meiliturundus ja influencer'id – tasub proovimist
Nagu näha, siis meili- ja mõjuisikute turunduse kombinatsioon on täiesti võimalik ja võib mõlemale osapoolele väga positiivseid tulemusi anda. Et see teooria proovile panna, tuleks esmalt valida need mõjuisikud, kelle sisu ja tegevus sinu ettevõtte valdkonnaga kõige paremini klapib. Sellele peaks kindlasti järgnema taustauuring, mille raames tuleks uurida influencer'i jälgijaskonna kaasatust, demograafilisi andmeid, konversioone ja muidugi suunamudija mainet.
Koostöö sujuvuse kohta saab küsida tagasisidet ettevõtetelt, kellega üks või teine mõjuisik on varasemalt koostööd teinud. Head ülevaadet kohalikest mõjuisikutest omab ka iga professionaalne suhtekorraldusbüroo ja olemas on ka spetsiaalsed agentuurid, kes aitavad viivad su kaubamärgi kokku nende mõjuisikutega, kelle loodav sisu sinu toodete ja teenustega kõige paremini klapib.
Ja kui eeltööd tehtud, siis jääb üle koostada põhjalik briif ja alustada esimese ühise proovikampaaniaga. Ja kes teab – ehk annab influencer-turundus sulle nii häid tulemusi, et sellest saab ka sinu ettevõtte jaoks uus normaalsus.
Seotud lood
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.