Väiketootja Maria Kaljuste räägib eriliste nišitoodete turundamisest. Selleks, et niisugust hipsterikraami turundada, peabki olema magistrikraadiga psühholoog, arvas üks klient. Ja tõsi ta on. See, et sa oled hea moosikeetja, siirupimeister või veinivalmistaja, ei ole sugugi piisav.
Üks asi on kraami valmis tegemine, selle müümine on aga hoopis midagi muud. Enne kui müügiga tegelema hakata, peab klappima saama sada üks asja. Tavaliselt saab kõik alguse juhusest: kas on käepärast mingi tööriist või hoone, mis pärandusena kuhugi jäänud või kellegi käest saadud, või on sülle kukkunud hirmus hea marja- või õunasaak. Edasi läheb retsepti otsimiseks – mõni vanaemade tarkus või vanaisade töövõte oleks eriti äge. Kui neid aga põlvkondade vältel edasi antud ei ole, aitab guugeldamine või YouTube. Kui toode on valmis, siis proovitakse ja maitstakse, kõik tuttavad on ära tüüdatud lõputu mangumisega maitsta seda või toda. Edasi juba dokumentatsioon, välimuse viimistlemine, sildid, taara, müük, arved, isiklikud kulud ja jäämägi, tootmisvahendid ja projektid …
Seotud lood
Tänases ärikeskkonnas on jätkusuutlikkusest mõjutatud otsused muutunud ettevõtete jaoks vältimatuks. Nende otsuste baasilt võivad kujuneda kliendi- ning partnersuhted, ostu- ja müügitingimused ning ettevõtte brändi üldine kuvand.