Tänaseks on paljud ettevõtted juba blogijatega koostööd teinud, teised alles on selle teekonna alguses ja vaevlevad probleemi käes, kuidas sellest virr-varrist endale see õige sisulooja leida. Leida just see, kelle lugejad kõnetaksid sinu sihtgruppi, kelleni sa jõuda tahad.
Olles ise aastaid bloginud ja turundusega tegelenud, oskan kindlasti häid näpunäiteid selles vallas anda. Toon välja mõned punktid, mida tuleb meeles hoida.
Ära küsi esimese asjana hinda
Kuigi hind on oluline, siis ära saada esimese kirjana blogijale kirja lihtsalt küsimusega, mis su blogipostitus siis maksab ka? Kuna kõik pole nii mustvalge, siis mida lakoonolisem sa esimeses kirjas oled, seda tõenäolisem on see, et see koostöö põrub. Seda saab edukalt vältida kui teed natuke eeltööd. St, ära paku rasedale tšillishotte või säästvate eluviisidega blogijale seitsmesse eripakendisse pakitud toodet. Vaata ja tutvu enne natuke blogiga, kui koostööettepaneku teele paned.
Mis on sinu eesmärk
Tegelikult peaks olema sinu esimene küsimus suunatud sulle endale. Kuigi sa tead, et paljud kas on juba teinud või jätkuvalt teevad blogijatega koostööd, siis on oluline selgeks teha, et mis on sinu eesmärk antud koostööga. Mida sa sellega saavutada tahad või kuhu jõuda soovid?
Blogijad on head sisuloojad ning võivad oma jutuga suunata inimesi tegema seda, milleks sa soovi oled avaldanud, kuid sinu asi on see info blogijale edastada. On selleks ostude sooritamine, loosis osalemine, üritusele kutsumine, lihtsalt brändi tuntuse tõstmine või miks mitte ka kodulehe külastatavuse suurendamine. Variante, mida inimesi tegema panna on mitmeid, kuid selle pead välja selgitama just sina, kui blogipostituse tellija. Vastavalt sellele saab ka blogija reklaampostituses sisu luua just nii, et see täidaks sinu eesmärki.
Referentsid sinu kolleegidelt või ametikaaslastelt
Kuigi blogijaid on sadu ja vägagi mitmest valdkonnast, siis on keeruline selles maailmas orienteeruda ja halvemal juhul võid sattuda kellegi otsa, kes sinu eesmärgi täitmiseks üldse sobi, kuigi esialgu see nii võis näida. Kõige lihtsam on aga kasutada ise teiste kogemusi ehk küsida oma tuttavatelt või teistelt turundusjuhtidelt, milliseid blogisid nemad loevad või millistega on nad koostööd teinud.
Kuigi Eesti Blogiauhindade lehel on kirjas mitusada blogijat ja seda lausa kategooriate kaupa, siis teeb see küll olukorra mõnevõrra lihtsamaks, kuid ennekõike on soovitav pöörduda kellegi poole, keda sa tead olevat blogijatega koostööd teinud. Variant on ka see, et kirjutad mõnele blogijale ja küsid tema enda käest, et kuigi sina ei ole mu sihtgrupp, siis äkki tead kedagi, keda võiks kasutada. Oleme meie teisi soovitanud ja teised ka meid soovitanud. Lõppude lõpuks on ju oluline, et koostöö sujuks ja blogipostitus täidaks oma eesmärki.
Samamoodi võid blogijalt küsida, millist tagasisidet nad on saanud sarnaste koostööde puhul – kuidas on kasutatud sooduskoodi, kas ja kuidas mõjutas reklaampostitus ostmisharjumusi, kodulehe külastatavust vms.
Numbrid ehk kas kõige popim on kõige parem
On blogijaid, kes on rohkem pildis ja teised, kes vähem. Kas popid on alati kõige paremad? Võib juhtuda, et on. Aga võib olla ka vastupidi.
Mida rohkem on tal tööd, seda suurem on tõenöosus, et kümnete toodete ja teenuste vahepeal võtab ta sind kui järjekordset tootet ja teenust, mille eest saab raha. Kannatab kvaliteet loodava sisu osas ning sellest ei võida tegelikkuses kumbki. Seega veendu enne, et populaarsel blogijal on kindlalt sinu jaoks aega ja te saate teineteisest täpselt aru. Pange plaan paika, arutage kõik läbi, aga STOP! Siiski pead arvestama asjaoluga, et blogija, kes on teinud eelenvalt palju koostöid, omab seega ka kogemust ja sa ei pea teda väga juhendama.
Ära piira blogijat!
Kui teha blogijatega koostööd, siis ärge toppige neid raamidesse, ärge öelge neile ette, mida teha, ärge dikteerige kuidas ja mida teha, kuhu postitada, mis kell ja kuidas. Ehk et kui sa juba oled kellegi valinud, siis sa valisid ta ju seepärast, et ta teeb head asja ja on sulle silma jäänud. (PS! Punkt 1 – tutvu enne blogiga kui koostööettepaneku saadad!) See röövib nö sisu loomise vabaduse, kaotab pildilt ära neid endid ja piirab nende loovust ja koostöö võib suure tõenäosusega ebaõnnestuda. On arusaadav, et kindlasti peab edastama mingit sõnumit ja infot, kuid leidke see kuldne kesktee, mis sobib mõlemile osapoolele.
Kas tema numbrid on vettpidavad?
Ilmselgelt ei ole enam see paljudele üllatuseks, et kõike saab tänapäeval osta. Olgu selleks siis nädalalane toidukraam, transformeeruvad superlennukid või Instagrami jälgijate arv. Kõigest mõnekümne dollariga on sul võimalik osta jälgijaid nii Facebooki, Instagrami kui ka vaatamisi YouTube’i videotele, meeldimisest rääkimata.
Ära torma suure numbri peale kohe kirja kirjutama. Kui tegemist on blogijaga, siis on loomulikult väga lihtne sul juba esimeses kirjas paluda saata koos hinnapakkumisega ka näiteks väljavõte Google Analytics’ist või muust loendurist, mis antud blogijal kasutuses on. Internetis on mitmeid erinevaid veebilehti, mis kontrollivad ka teiste platvormide numbrite autentsust, tasub vaid guugeldada ja endale sobiv välja otsida. Kui sisuloojal peaks aga statistika saatmisega probleeme olema, siis soovitan ettevaatlik olla ja mitte pea ees vette hüpata. Miskipärast kardavad ka paljud blogijad oma numbreid saata sellepärast, et need on nii väiksed. Kuid nagu ma juba eelpool mainisin, ei ole primaarne ju see, et teda loevad sajad tuhanded, vaid see, et sinu eesmärk saaks täidetud.
Mis sisu ta loob ja kas see sobib sinule
Nii nagu fotograafidel ja kunstnikel, on ka blogjatel oma „käekiri“. Nüüd on taaskord sinul aeg mõelda, kas see sisu ja käekiri mida blogija toodab, sobib ka sinule. Kas see kirjutamise stiil sobib kirjeldamaks sinu brändi või toodet? Kas sa soovid, et sinu teenusest kirjutades lisatakse tekstile juurde ka pisut vürtsikamaid sõnu või soovid siiski olla akadeemiliselt korrektses kirjatükis kajastatud? Suurkorporatsioonides on ilmselgelt väljakujunenud kindlad reeglid ja nõuded, kuid väikeettevõtjatega on lood teised. Kõik on alles katsetamise järgus. Mis on õige või mis on vale, seda on raske öelda, sest kunagi ei tea milline lugu „müüb“ mühinal ja milline võibki internetiavarustesse hulpima jääda. Siinkohal on siiski pisike soovitus, võimaluse ja ennekõike julguse korral, eksperimenteerida.
Ühekordne sutsakas või pikem koostöö?
Olles oma praeguse marimell.eu blogiga toimetanud juba üle nelja aasta, siis on hea meel tõdeda, et meil on sellised koostööpartnereid, kellega oleme sama kaua koostööd teinud kui blogi avatud on olnud. Neid on vähe, aga seda paremad nad on. Kui sa leiad endale blogija, kes on äsja alustanud ja annad talle suhteliselt vabad käed oma toodetega, saadad talle regulaarselt enda tooteid, siis võid kindel olla, et sellest tuleb pikaajaline koostöö, mis on kasulik mõlemale poolele.
Tihti soovitakse aga kiirelt üks reklaampostitus teha ja mis on selle tulem? Mis kasu sa saad sellistest ühekordsetest sutsakatest? Jah, korraks küll märkab sind keegi, kuid siis hulbid sa sihitult edasi, seni kuni tuleb järgmine blogija. Aga sul on puudu siht kodusadamasse, kuhu viib sind üks kindel otsene tee.
Nii nagu täidavad sisuturunduslikud lood oma eesmärki pikemaajaliselt, teeb seda ka koostöö blogijaga. Kui oled juba korra omale leidnud hea sisulooja, kelle tekst sulle meeldib, numbrid toetavad sinu ootusi ning eesmärk on täidetud, siis jää tema juurde. Kõrvale võid küll tuua mõned teised, kuid pigem on nad sinu senist tegevust toetavad kanalid.
Küsi viimase asjana hinda
Loomulikult on hind ja välja käidav raha oluline aspekt, aga kindlasti ei tohiks saada see määravaks. Olenevalt kampaaniast, kasutaks mina korraga mitut blogijat, näiteks alustuseks väiksemaid, siis suuremaid, mitte ei telliks koostööd ainult ühelt blogijalt. Nii saad sa korraga info kätte mitmest kanalist ja tead, kellega tasub jätkata ja kellega mitte.
Kui sa panustad ühel korral suurema summa raha ja ei jää tulemusega rahule, siis sa arvadki, et asi ei toimi. Kui sul on aga korraga kõrvutada kolmed tulemused, siis näed, millise blogija lugeja on sinu sihtgrupp ja milline mitte. Nii saad tulevikus oma eelarvet planeerida, sest hinda ja tulemit sa juba tead.
Blogijad ja sisuloojad on lihtsalt sinu käepikendused ja abimehed, kes aitavad sul kiiremini oma eesmärkideni jõuda ja säästavad tihtipeale ka sinu aega.
Seotud lood
Digiposter OÜ tooteportfellis on 70 digiekraani kaubanduskeskustes, üle 300 digipostri jaekettides ning 18 suurt väli LED-ekraani. Olemasolevale on lisandumas aga ka esimene ehituskett – kvaliteetsete siseekraanidega ning raadioga saavad kaetud kõik Bauhofi kauplused üle Eesti.