Kantar Emori tänavuse e-kaubanduse trendiuuringu tulemused annavad kaubanduskeskustele põhjust muretsemiseks, kirjutas Kantar Emori ostukäitumise ekspert Kersten Jõgi.
38% 25–34aastastest elanikest teeb juba veebist sisseoste vähemalt 2–3 korda kuus. Seejuures eelistatakse üha enam Eesti e-poode. Nooremas vanuserühmas ehk 15–24aastaste hulgas on sagedasi veebiostlejaid veidi vähem ning 65–74aastaste seas vaid 4%. Ometi on e-poodidel endiselt üks suur puudus – kaupa ei saa enne ostmist proovida ega katsuda. Siin on noorte, keskealiste ja ka kõige vanemate eestimaalaste arvamus sarnane, keskmiselt 85% peab seda peamiseks puuduseks.
Kantar Emori uuringueksperdi Kersten Jõgi kinnitusel nähakse e-poodidel võrreldes tavakauplustega teisigi miinuseid, aga ülivõimsalt kerkib esile oma silmaga nägemise ja katsumise võimaluse puudumine. „Rohkem kui kaks korda vähem inimesi ehk vaid 36% kurdab kaupade küsitava kvaliteedi üle ning 30% inimestest ei meeldi tarneaeg. Nägemise ja proovimise võimaluse puudumine võib jääda iseäranis rõivaste ja jalatsite puhul ostmist pärssivaks probleemiks veel mõneks ajaks, kui just virtuaalreaalsuse võlurid midagi revolutsioonilist välja ei mõtle.“
Mis puutub e-poodide eelistesse tavakaupluste ees, siis siin on vanuserühmade arusaamad märksa erinevamad. Ollakse küll ühel nõul selles osas, et aja kokkuhoid ja soodsad hinnad on veebist ostmise peamised eelised, kuid kui 50–74aastaste seas kujuneb ostuprotsessi mugavus tähtsuselt kolmandaks, siis 15–24aastaste seas on see alles seitsmendal kohal. Selles noorimas vanusegrupis on aja kokkuhoiu ja soodsate hindade kõrval võrdselt tähtsal kohal lai kaubavalik ja toodete lihtne leitavus/otsing. Erinevalt teistest vanusegruppidest väärtustavad nad ka võimalust näha teiste kasutajate antud tagasisidet.
Kersten Jõgi sõnul näitavad uuringu tulemused ka usalduse kasvu kodumaiste e-poodide vastu. Kui veel eelmisel aastal kinnitas pea iga teine veebist riideid, jalatseid ja spordikaupu ostnu, et eelistab pigem välismaiseid veebipoode, siis tänavu oli välismaise eelistajaid üle kahe korra vähem ning kohalike osatähtsus kasvas. „Kodumaiste e-poodide peamine eelis välismaiste ees on kiirema tarne pakkumine,“ märkis Jõgi. „Kui suudetakse pakkuda tarbija vajadustele sobivat kaubavalikut sobiva hinna ja kättetoimetamiskiirusega, langeb kaalukauss selgelt kohaliku pakkuja kasuks.“
E-kaubanduse trendiuuringus olid vaatluse all inimeste veebist ostmise kogemused, milliseid kaupu veebist ostetakse, kodu- ja välismaiste e-poodide osakaalud, erinevate tehniliste seadmete kasutamine ostlemisel ning kaupade tagastamismugavus.
Kantar Emor küsitles tänavuses e-kaubanduse trendiuuringus üle Eesti kokku ligi 1600 inimest vanuses 15–74 aastat.
Kantar Emor on 1990. aastal loodud teabe- ja uuringuteenuste pakkuja. Ettevõte kuulub üleilmsesse turundusteabe kontserni Kantar, mis on maailmas suuruselt teine teabeteenuste kontsern.
Seotud lood
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.