Uurisime, mida oma ala eksperdid möödunud turundusaasta kohta ütlevad. Arvamust avaldavad La Ecwadori loovjuht Taavi Lehari, ADM Interactive'i tegevjuht Riho Pihelpuu ja Imagine\TBWA juht Helen Roonet.
Aasta Turundustegu 2019 valitakse konkursile esitatud tööde põhjal, finaliste näeb
Passwordi laval 4. märtsil 2020 Saku Suurhallis.
Taavi Lehari, La Ecwadori loovjuht:
Üldiselt jääb mööduva aasta reklaamiturust meelde valmiskampaaniatest tekkinud kurnatus, kuna nii parlamendi kui ka europarlamendi valimised sattusid üsna lähestikku ning ükskõik mis ajal sa ajalehe avasid, käis justkui aasta lõpuni valimiste aftermatch. Selle taustal tundub, et 2019. aastal oli üleüldiselt turundus hingetõmbefaasis.
Kõige enam meenub mulle ehk Rimi liikumine Tarbime Targalt, mis on hea näide sellest, kuidas üht kindlat fookust järgides saab väga palju oma brändi kasvatada ning leida see valdkond, millega kliendile lisandväärtust pakkuda.
Järjepidevusega jäi silma ka Telia “Suurima julguse” värskeim laine, mis oma mehhaanika poolest sarnaneb mitmetele välismaistele kampaaniatele, kuid ometi Eesti turul see mõjus ja töötas väga hästi.
Loomulikult jäävad alati meelde skandaalsed või suurema kella külge riputatud kampaaniad. Alison Jacksoni “Truth is dead” näituse välimeediakampaania ümber tekkinud arutelu ning poleemika tegi kindlasti Fotofrafiskale ja autorile suuremat reklaami kui mõni päev üleval olnud plakatid ise, mis on paraku jällegi näide üleregulatsiooni ebaefektiivsusest. Loe ka:
Tallinn keelas kunstinäituse välireklaamidRiho Pihelpuu, ADM Interactive'i tegevjuht:
Kuna sel aastal olid Eestis kahed valimised, ei saa üle ega ümber valimiskampaaniatest. Andmata hinnanguid erakondade maailmavaadetele või valimislubaduste sisule, tegi ainult erialaselt vaadates parlamendivalmistel tugeva kampaania erakond Isamaa. Eriti paistis silma nende efektiivne ja tulemuslik meediaplaneerimine – Riigikogu valimistel suutsid nad osta teistest erakondadest poole rohkem reklaami. Tuleb küll märkida, et meediast käisid sellel teemal läbi ka erinevad arvamused ning ERJK tegi järelpärimised kampaania rahakasutuse kohta. Kuid kui see kõik kõrvale jätta ja vaadata ainult tulemusi, siis enne valimiskampaania algust kõikus Isamaa reiting 5% ehk valimiskünnise ümber, kuid valimistel kogusid nad 11,4% häältest, mis annab igal juhul õiguse see kampaania aasta tugevaimate hulka liigitada.
Teiseks jäi ka sellel aastal silma LHV. Eelmistel aastatel alanud LHV ja Tommy Cashi koostöö tipnes kirsiga tordil, kui 25. novembril kuulsal Times Square’il Nasdaq’i väliekraanil nende kampaaniamaterjalid üleval olid. Selle aasta tegemistest jäid aga silma nende pensioniäpi klipid. Tuleb ka tõele au anda, et ADM oli seotud selle äpi arendusega ja seetõttu võis minu tähelepanu nende osas ka teravam olla. Kuid samas räägib nii äpi kasutusstatistika kui ka võit Aasta Digiteo konkursil sellest, et ka kampaania tulemused pidid head olema, sest ilma korraliku teavituseta inimesed sellist äppi niisama otsida ei oska.
Mainimist väärivad kindlasti ka Maanteeameti möödumiskampaania ja Elisa Elamus, kus loovlahenduste sisu, visuaal, heli ja loodud emotsioon kampaania sõnumi ning mõtte hästi edasi andsid.
Helen Roonet, Imagine\TBWA juht:
Mulle väga meeldis Haigekassa "Hakkame liikuma" kampaania, mille teostas Optimist ja kus olid välja toodud erinevad inimesed, kelle liikumisharrastus ei ole võib-olla ootuspärane, aga kes ometi on leidnud liikumisest endale jõudu ka teiste asjadega toime tulla.
Havase tehtud kampaania "Ole IT-vaatlik" puhul meeldis eriti sõnum. Väga hea copy, samas lihtne ja mõtlemapanev – väga hästi teostatud.
Telia tehtud "Digitaalne koristuspäev", mille sõnum oli vaadata üle oma arvutisse ladustatud pildid, filmid ja muud alla laaditud asjad. Hetkel see algatus on veel väike, aga mu meelest on seal väga palju tulevikku vaatavat suunda, et panna inimesed mõtlema.
Age Creative'i ja Telia tehtud kampaania "Suurim julgus", mille temaatikaks on netikiusamine. Selle kampaania mehaanikat on mujal maailmas varemgi kasutatud, et on mingi ühiskonda puudutav probleem ja pärast tuuakse positiivne seik sinna lõppu, aga hea oli vaadata, et ka meil Eestis on see tehtud. Kindlasti puudutas see väga paljusid inimesi, eelkõige noori.
Kaubanduses oli silmapaistev lahendus Viru keskuselt ja Age Creative'ilt – Eesti Kunstimuuseumi 100. sünnipäeva puhul avatud Ants Laikmaa näitus. Mu meelest väga hästi lahendatud, mulle meeldib, et Viru keskus ei räägi otseselt oma tootest ega teenusest.
Ad Angelsi poolt Stockmannile tehtud kampaania "Õnneks pole plastikut vaja" puudutab hästi hetkel nii Eestis kui ka maailmas aktuaalset teemat: keskkonnasäästlikkus, kuidas vähem pakendit kasutada, kuidas olla teadlikum. Väga hästi tehtud, pole klassikaline reklaam, vaid pigem on aktsioon.
Märkasin ka oma agentuuri ehk Imagine\TBWA tehtud Maanteeameti kampaaniat "Ära möödu neist lähedalt", mis oli tehtud suvel teetööliste märkamiseks ja meeldis nii inimestele, meile kui ka kliendile.
Jätkukampaaniad, mida on ikka lahe vaadata, on Decora klipid, mida on juba aastaid teinud Kontuur, ja Tabasco poolt tehtud Pakendikeskuse klipid.
Lõpetuseks veel üks oma agentuuri töö vahvast tegelasest Tortmänn, kes tehti Eesti Pagarile sotsiaalmeedia tarbeks ning osales ka erinevatel üritustel ja käis degusteerimistel.
Ootame oma töid esitama nii eelmainitud tööde autoreid kui ka kõiki teisi, kes möödunud aastal turundusteoga hakkama said. Konkursil osalemine tagab töö esitajale sissepääsu Passwordi konverentsile.
Seotud lood
Aasta Turundustegu konkursi eesmärk on väärtustada turunduse olulisust ettevõtluses ja näidata, et hästi korraldatud turundustegevus kasvatab äri. Võitjad kuulutatakse välja 4. märtsil turunduskonverentsil Password.
Aasta viimane Äripäeva raadio saade sarjast "Eetris on turundusuudised" vaatab üle, mis reklaamid paistsid sel aastal kõige rohkem silma.
2024. aastal on Google Ads ettevõtete jaoks üks olulisemaid kanaleid digiturunduses. Üle maailma ligi 80% ettevõtetest kasutab Google reklaame müügitulemuste kasvatamiseks.