Artiklisarja kolmandas osas räägivad 2024. aasta turundusmaastikust ning oma lemmikutest turunduskampaaniatest ja -aktsioonidest Goal Marketingi tegevjuht Marko Saue ning MediaBrokeri tegevjuht Kadri Konstantinov.
- Digiturundusagentuuri Goal Marketing tegevjuht Marko Saue Foto: Erakogu
Digiturundusagentuuri Goal Marketing tegevjuht Marko Saue jaoks ilmestasid 2024. aastat Eesti turunduses järgmised kolm teemat:
- AI-tööriistade laialdane ja süsteemne kasutamine töös;
- Tiktoki suur tulek igapäevasesse turundusse;
- Videosisu ja -reklaamide võidukäik.
„Kõik me saame aru, et ajalooga andmed on olulised, et õppida ja saavutada paremaid majandustulemusi. Turundajad suurendavad andmete abil efektiivsust, mõõtes täpsemalt ROI-d ja ROAS-i. Samas peame meeles pidama, et turundame siiski inimestele ja täna on ülioluline eristuda hallist massist.“
AI integreerimine turundusse
„Terve 2023. aasta oli täis uute AI-tööriistade teket, arengut, lugematuid koolitusi sel teemal ja loomulikult turundajate ärevust hirmu ja teadmatust – mis saab meie valdkonnast ja kas AI hakkab asendama loovtöötajaid,“ märkis Saue.
Tema arvates võiks möödunud aastat iseloomustada kui AI loomulikku turundusse integreermise aastat. „Märkamatult on tehisintellekti tööriistad nüüd meie igapäevased abivahendid – ChatGPT ideede genereerimiseks, tekstide ja kokkuvõtete kirjutamiseks, Photoshop Firefly kiire ja mugava fotomanipulatsiooni jaoks, Adobe Podcast Audio Enhancer kiireks heli puhastuseks, Submagic eestikeelsete animeeritud subtiitrite genereerimiseks, Midjourney ägedate visuaalide loomiseks, Runway nende liikuma panemiseks jne. AI teeb meie tööd kiiremaks, mugavamaks ja efektiivsemaks, aga me ei tunne, et see on meid asendamas.“
TikTok Eestis: tõus peavoolu turunduskanaliks
Saue hinnangul on TikTok varasemalt olnud pigem niši turundusplatvorm, kus avalikkuses tundmatud inimesed on meeletute jälgijaskonnaga staarid ja kus Eestis tasuliselt turundust teha polnud võimalik. Sügisel 2024 avanes aga ka Eestis, Lätis ja Leedus võimalus teha TikToki platvormil reklaame – umbes samal moel, nagu Metas (traffic, awareness, video view'd, pixel, remarketing, konversioonile optimeeritud kampaaniad jne).
„TikToki kasutajate hulk on Eesti elanikkonnas väga suur ja arvestades, et see on väga suure osa elanikkonna jaoks peamine sotsiaalmeedia kanal, siis oli TikToki lisamine meediamiksi selle aasta lõpu üks märksõna,“ selgitas Saue ja lisas: „Seoses sellega, et nüüd on võimalik koostöid TikToki mõjuisikutega raha eest levitada, on kindlasti hoogustunud tiktokkerite kasutamine kampaaniates ja ka spetsiaalselt TikToki kampaaniate tegemine.“
Videosisu revolutsioon
„2016. aastal tekkis meil mõte, et võiks hakata klientidele pakkuma sotsiaalmeedia sisuloome asemel sotsiaalmeedia videosisu loomet. Ehk siis kogu sisu olekski vaid videod ja klient maksab kindlat kuumaksu. 2016 oli aga sellise teenuse jaoks liiga vara, klientidele selline klassikaline kvaliteetne videoproduktsioon igakuiselt liiga kallis ja meil ei läinud see asi käima,“ avaldas Saue. 2024. aastal saab ta aga öelda, et lõpuks on jõutud sinna, kus neil väga paljude klientide jaoks ongi peamiselt vaid videosisu – nii sotsiaalmeedia kontodele kui reklaamidesse.
Videosisu salvestatakse lihtsalt ja kiirelt mobiiltelefoni, bluetooth’i rinnamikrofonide ja LED-ringvalgusti abil tunni-paariga, see monteeritakse ja heli puhastatakse, lisatakse subtiitrid ja graafika. „Saame sisuliselt päevaga valmis toota kuu jagu videosisu. Ja seda umbes sama tasu eest, millega varem telliti pildipostitusi ja staatilist sisu.“
Kui ägedad videod on juba looodud, tuleb neid Saue arvates ka kõikidel platvormidel ära kasutada. „Seega Instagram, FB, TikTok ja Youtube Shorts on kõik ideaalsed kanalid reel’side ja TikToki stiilis videode levitamiseks.“ Meediaeelarve ka veel igasse kanalisse vastavalt strateegiale ja eesmärgile juurde ning turundus toimibki.
Hetk, RMK kuused ja kaupluste sõbralik sõda
2024. aasta reklaamkampaaniatest märgib Saue esimesena ära reklaamtahvlite projekti „Hetk“, kus kujutati suurte välipindade taustal olevaid maju sellisena, nagu oleks sõda siin. „See aktsoon tekitas palju poleemikat, raputas ja hirmutas korralikult –järelikult töötas ja täitis eesmärki, sest sõjaväsimus on suur ja kui kõik sellega ära harjuvad, siis on tagajärjed reaalsed,“ leidis ta.
- Reklaamtahvlite projekt „Hetk“ Foto: Defolio.com
Teiseks toob ta välja RMK jõulukuuse kampaania „Päris kuuse leiad riigimetsast“. „Ma rääkisin eelnevalt AI-tööriistadest ja minu arvates on need väga nutikalt ära kasutatud – loodud suur hulk muinasjutulisi ja väga silmapaistvaid visuaale, mis ongi ebarealistlikud ja selle sidumine sõnumiga, et päris kuused on metsas – mine ise järgi,“ kirjeldas Saue.
„Oleme ka ise varasemalt RMK-le „Kuusekese“ kampaaniad teinud ja me väga hindame selle sisulist poolt, et ära osta kuuske kaubanduskeskuse parklast, vaid loo (või jätka) oma laste, pere ja sõpradega traditsioon, kus kuuske käiakse metsas otsimas.“
Saue mäletab endagi lapsepõlvest neid lumiseid hetki, kus sai isaga võetud kirves ja tunde mööda metsa jalutatud, lõket tehtud ja piparkooke söödud ning lõpuks sobiv kuusk leitud ja koju toodud.
Kolmandaks jäi Sauele eredalt meelde Prisma/Maxima/Rimi/Barbora „reklaamisõda“ sotsiaalmeedias ja tänaval. „Tore ja värskendav real time marketing aktsioon, mis ei olnud planeeritud ja pakkus paljudele rõõmu. Märkasin ise juba ammu seda Prisma nukra näoga last suurtel välipindadel ja ausalt – väga kahju hakkas sellest lapsest. Maxima aga ei tundnud kaasa, vaid pakkus lahenduse – me ei käi Prismas, sest meil on Maximas juba käidud. Selle kampaania tõi sotsiaalmeediasse aga ilmselt agentuur Vaas, kes monteeris Prisma ja Maxima päris outdoor’ile virtuaalselt Rimi kulleri ja alustas sellega photoshop’i sõja,“ meenutas ta.
Parimad turundusteod saavad traditsiooniliselt auhinnatud
26.–27. märtsil 2025 Kultuurikatlas toimuval turunduskonverentsil Password.
Vaata konverentsi infot ja programmi ning registreeru juba täna SIIN.Aasta Turundustegu 2024 konkursil osalemiseks
täitke ankeet ning saatke see
hiljemalt 28.02.2025 e-posti aadressile
[email protected].
„Täpselt küll kokku ei lugenud jaga 1–2 päevaga said kümnete brändide disainerid ja loovinimesed oma sõnumeid ja ninanipse sellele samale pildile kujundatud ja seda kõike oli tore kõrvalt vaadata – võiks isegi öelda, et tekitas soovi isegi osaleda.“
Kadri Konstantinov: turunduses teevad ilma erilahendused ja oversized reklaamid
Meediaagentuuri MediaBroker tegevjuhi Kadri Konstantinovi arvates kerkis 2024. aasta Eesti turundusmaastikul märkimisväärselt esile andmete kogumise ja analüüsi tähtsus. „Kõik me saame aru, et ajalooga andmed on olulised, et õppida ja saavutada paremaid majandustulemusi. Turundajad suurendavad andmete abil efektiivsust, mõõtes täpsemalt ROI-d ja ROAS-i. Samas peame meeles pidama, et turundame siiski inimestele ja täna on ülioluline eristuda hallist massist.“
- Meediaagentuuri MediaBroker tegevjuht Kadri Konstantinov Foto: Gerli Tooming
Tema sõnutsi märkavad inimesed traditsioonilisi reklaame aina vähem, mis survestab ettevõtteid oma promotsioonieelarvete tõstmisele, et iga kulutatud euro tooks maksimaalset väärtust. „Lisaks eelarvete efektiivsusele on näha, et tarbijate tähelepanu köitmiseks kasutatakse üha enam erilahendusi, näiteks FenixBeti välimeedia plakatitel võib märgata ülisuuri korve, ning rahvusvaheliselt populaarne oversized trend on jõudnud ka Eesti turule,“ tõi ta välja.
- FenixBeti reklaamtahvel suure korvpallikorviga Foto: Martin Pedaja
Eelmise aasta meeldejäävaimate turunduskampaaniate hulgast tõstab Konstantinov esile julguse turundussõnumites. „Näiteks Kontuur Leo Burnetti loodud Compensa elukindlustuse kampaania, kus naljaga surma teemal kaasati inimesi digikanalites ja televisioonis, näitab, et turundajad on muutunud julgemaks.“
Samuti kiidab ta suurte kaubanduskettide, nagu Prisma, Maxima ja Rimi, aktiivset suhtlust ja reageerimist Prisma kampaaniale „Miks me lihtsalt Prismas ei käi?“, mis on kindlasti inimestele positiivselt meelde jäänud.
Konstantinov soovib rohkem julgust ka 2025 aastasse.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Artiklisarja esimeses osas räägivad 2024. aasta turundusmaastikust ning oma lemmikutest turunduskampaaniatest ja -aktsioonidest Alexela turundusjuht Mariliis Mähhar ning Tallinna Sadama turundus- ja kommunikatsiooniosakonna juhataja Sirle Arro.
Artiklisarja teises osas räägivad 2024. aasta turundusmaastikust ning oma lemmikutest turunduskampaaniatest ja -aktsioonidest Media House’i tegevjuht Raido Raamat ning Atria Eesti turundusjuht Mirjam Endla.
Vaata, kes kuuluvad Aasta Turundustegu 2024 auväärsesse žüriisse. Tööde esitamise tähtaeg konkursile on 28. veebruar 2025.
Turunduskonverentsil Password 2025 tunnustame taas Aasta Turundusteo tiitliga meeldejäävamaid ning tulemuslikumaid turunduskampaaniaid ja -aktsioone 2024. aastast.
2024. aastal on Google Ads ettevõtete jaoks üks olulisemaid kanaleid digiturunduses. Üle maailma ligi 80% ettevõtetest kasutab Google reklaame müügitulemuste kasvatamiseks.