• 01.04.22, 14:36

Sven Luka Ukraina sõja kasutamisest turunduses: „Kui teed head, siis ära pasunda sellest!“

Estover Piimatööstus on toonud turule eraldi toote „Ukraina Juust“, mille müügilt annetavad nad igalt ostetud kilolt 0,10 eurot Ukraina toetamiseks. Loovjuht ja -strateeg, koolitaja ning õppejõud Sven Luka, kelle igapäevatööks on reklaamiagentuuri Imagine\TBWA loovtiimide juhtimine ja arendamine, kirjutas mõned päevad tagasi oma Facebooki lehele selle kohta oma arvamuse. Lisatud ka Estoveri kommentaar.
Sven Luka Ukraina sõja kasutamisest turunduses: „Kui teed head, siis ära pasunda sellest!“
  • Foto: Estover Piimatööstus
Luka kirjutas, et see teema on tal pikalt südamel olnud ja on end tagasi hoidnud, kuid nüüd sattus see juhuslik reklaam ette ja enam ei saanud vaiki olla. „Mul ei ole mitte mingit vimma Estoveri ega ühegi teise brändi vastu, aga kas tõesti on õige kasutada sõda, miljonite inimeste kodude hävingut ning tuhandete inimeste surma enda toote reklaamimiseks ja kasumi teenimiseks?“ väljendas ta imestust ja lisas, et kas tõesti Estover (ja iga teine ettevõte kes nii teeb) paneb käe südamele ja ütleb, et selle juustu (või mis iganes toote/teenuse) kasum ongi ainult 10 senti ja 100 protsenti kasumist läheb Ukraina heaks?
Luka küsis: „Kui see nii on, siis miks siis seda ei öelda? Seega julgen kahelda, et see nii on?“ ja lisas, et kui ta eksib, et nii on, siis vabandab Estoveri ees, et nende kampaania selle emotsiooni ja antud postituse (Facebookis – toim.) esile kutsus ning jagas soovituse seda paremini kommunikeerida. Aga hoolimata sellest on Luka sõnul probleem siiski olemas, sest kui reklaamitava toote müügist läheb kasvõi üks sent ettevõtte kasumisse (ja neid reklaame on oi-oi kui palju), siis on tegu ju 100 protsenti ebaeetilise turundusega, kus sõna otsese mõttes vere hinnaga proovib ettevõte raha teenida.
See häma, et "aga me teeme ju head ka" kategoriseerub tema hinnangul 100 protsendiliselt samasse kohta, nagu on rohepesu, LGBTQ-pesu jne, ja võiks nimetada näiteks sõnaga VEREPESU. „See X senti "headust" ei kompenseeri mitte mingil moel seda, et sõja arvelt oma taskuid täidetakse,“ toonitas ta ja lisas, et see ei ole mitte mingit moodi okei ja mitte mingit moodi ei ole see aktsepteeritav. „Kuidas te, turundajad, juhid ja otsustajad, kes sellisele tegevusele alla kirjutate, endale otsa vaatate? Kas see tõesti on see normaalne? Mida sa mõtled? Kas see tõesti on sinu ja Eesti turunduse tase?“ küsis ta.
Aga et ka midagi positiivsemal toonil öelda, siis õnneks on Luka arvates meie seas ka ettevõtteid, kes päriselt teevad head. Näiteks esimesena tuleb talle meelde MySnack, kes annetabki 100 protsenti kattest heategevuseks, iseendale sente kraapimata. „Kindlasti on neid ettevõtteid veel. Kiidan, et olete eeskujuks, ja palun rohkem selliseid eeskujusid,“ ütles Luka.
Sven Luka
  • Sven Luka
Siinkohal jõuabki Luka kokkuvõtvalt asja tuumani. „Antud teema on nii pikk ja nii keeruline, aga lühidalt kokkuvõtteks leian, et sõda ei tohiks oma turundustegevustes üldse kasutada,“ rõhutas ta ja soovitas, et kui teed head, siis ära pasunda sellest. „Kas sa teed head selleks, et aidata või selleks, et sul oleks millestki rääkida, oma staatust tõestada või end paremas valguses näidata?“ küsis ta ja rõhutas veelkord, et päriselt tahad head teha, siis lihtsa tee.
Nagu öeldakse "what goes around comes around" ehk küll see hea Luka sõnul sinuni ja sinu ettevõtteni tagasi jõuab. „Kui sa ikka otsustad seda teha, siis sõja enda turundamise eesmärkidel kasutamine on väga õhukesel jääl kõndimine,“ sõnas ta ja lisas, et kui sa seda teed, siis tee seda nii, et sinu rahahimu, kuulsushimu või mis iganes muu himu oleks 100 protsenti kõrvale jäetud. „Siis teed head nii, et see oleks 110 protsenti heategu,“ ütles ta lõpetuseks.
Estover kommenteeris „Ukraina Juustu“ turuletoomise kohta järgnevalt: „Mõistame, et teema on tundlik ning meie postitus on tekitanud vastakaid emotsioone. Vabandame siiralt nende ees, kes on tundnud ennast puudutatuna ning kinnitame, et Estoveri eesmärk antud kampaaniaga on toetada keerulises olukorras Ukrainat.“ Lisaks ütles Estover, et neil on hea meel elada ja toimetada ühiselt koos ühiskonnas, kus on sõnavabadus ning tänavad paljusid nende toodete austajaid ja nende meelsuse toetajaid.
Lisaks täpsustas Estover, et „Ukraina Juustu“ puhul on tegemist kampaaniatootega, mida müüakse poekettidele toote omahinnaga ja mille müügilt Estover katab tootmiskulud ning kasumit ei teeni. „Kogutud raha annetame Ukraina hüvanguks ja seda Ukraina saatkonna abiga,“ kinnitas Estover.

Seotud lood

Uudised
  • 15.03.22, 11:28
Kadri Lainas: Ukraina sõja ja lipu kasutamine mistahes müügiedenduseks ei ole eetiline
Sõnumiagentuuri Akkadian partner Kadri Lainas, kommunikatsioonibüroo Hamburg ja Partnerid partner Hannes Hamburg ja suhtekorraldusfirma Powerhouse asutaja Janek Mäggi räägivad, mida toob praegune olukord kaasa kommunikatsioonis ning millised on soovitused turundus- ja kommunikatsioonijuhtidele.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 12:06
Adfactory: tänases ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus iga ettevõtte kohustus
Kaasaegses ärikeskkonnas on kaubamärgi tuntus ja eristumine iga ettevõtte kohustus. „Valgusreklaamindusest ja viidandusest on saanud valdkonnad, milleta kaubamärgid tuntust ei kogu ning ei jõua tihedalt asustatud ärimaastiku kaardile,” nendib reklaamlahenduste tootja Adfactory Design OÜ juhatuse liige Jan Mägi.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele