Patendiameti konkursi Aasta Kaubamärk ja Disain 2024 eesmärgiks on tunnustada Eesti ettevõtjaid originaalsete kaubamärkide ja disainilahenduste loomise eest.
- „Aasta kaubamärk 2023“ tiitli pälvinud kaubamärgi Katré omanik Katre Arula Foto: Rasmus Kooskora
Amet soovib algatusega juhtida avalikkuse tähelepanu sellele, kui oluline on ettevõtjatel oma tööd ja loomingut kaitsta.
Aasta parimaks kaubamärgiks kandideerivad Eesti ettevõtjate märgid, mis on registreeritud 2024. aastal Eesti
Patendiametis või Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametis (EUIPOs). Võistlustulle on astunud kaksteist märki, mis kõik on möödunud aastal pälvinud Patendiametilt kuu kaubamärgi tiitli. Tegu on märkidega, mis on eriliselt keelemängulised, nutikad, humoorikad või on muul moel sõnaliselt või visuaalselt silmatorkavad – ja seeläbi ka tarbijate jaoks meeldejäävad ja atraktiivsed.
Kaubamärgiomanikud on peamiselt väikeettevõtjad, kuid nominentide hulka on jõudnud ka ühe Eesti tuntud suurettevõtte ning üks avaliku sektori kaubamärk. Mõõtu on omavahel võtmas Tallinki uudne video- ehk liikumismärk „Sea Mode“, joogitootja Lumiorav OÜ kujutismärk „LUMIORAVA“, OÜle Alpifilm kuuluv, saatesarja tähistav kaubamärk „Rauataltsutajad“, Smuuv Records OÜ kaubamärk „SMUUV“, Möku OÜ kaubamärk, baari nimi „Möku“, elektritõukside rendiga tegeleva Rapla ettevõtte Hoog Mobility OÜ märk „HOOG“, kohvi röstimise ja müügiga tegeleva Coffee People OÜ slogan „Aeg ubasteks hetkedeks“, fotostuudio Graatsia OÜ kaubamärk „Fotograatsia“, ligipääsetavuse konsultatsioone pakkuva Ligipääsuke OÜ märk „Ligipääsuke“, soojusisolatsioonitöid teostava firma Puristaja OÜ kujutismärk „PURISTAJA“, Lääne-Harju valla omapärane teemaviidet sisaldav kaubamärk „#harjuära“ ning Järvamaal tegutseva mõdukoja Nöösker OÜ kaubamärk „NÖÖSKER“.
Aasta parim kaubamärk selgub Patendiameti kodulehel 7. veebruarini avatud
rahvahääletusel. Eripreemiaga tunnustavad oma lemmikuid ka Patendivolinike Koda, Kaubandus-Tööstuskoda, Eesti Keele Instituut ja Eesti Kommunikatsioonijuhtide Liit.
Aasta kaubamärgi tiitlit annab Patendiamet välja juba kolmandat aastat.
Disainide puhul hinnatakse välimust, kasutajasõbralikkust ja keskkonnasäästu
Aasta disaini valib Patendiamet sel aastal esimest korda. Kõigist möödunud aastal registreeritud disainilahenduste hulgast jõudis disainikonkursi shortlist’i neli oma tootedisainid Euroopa Liidus kaitsnud Eesti ettevõtet. Neist parima valib välja disainivaldkonna ekspertidest koosnev žürii, kuhu kuuluvad Patendiameti disainiekspert Lehar Lehes, AAA Patendibüroo kaubamärgi- ja disainivolinik Mikas Miniotas, Disainerite Liidu president Ilona Gurjanova, Kunstiakadeemia tootedisaini osakonna juhataja Björn Koop ning Upstairs Studio juht ja disainer Pavel Sidorenko.
Parima disaini valikul võtab komisjon arvesse seda, kuidas disain eristub turul teiste toodete kõrval, kuidas arvestab sihtrühma vajadusi ja lihtsustab igapäevaelu ning lahenduse kestlikkust ja keskkonnasäästlikkust.
Kehval ajal aitab kaitstud loomevara äril püsima jääda
Möödunud aastal esitati Patendiametisse 1181 riigisisest kaubamärgitaotlust, millest 1004 Eesti taotlejatelt. Euroopa Liidu kaubamärgitaotlusi laekus Eesti ettevõtjatelt 917. Tööstusdisainilahenduse riigisiseseid taotlusi esitati 2024. aastal Patendiametisse 20, millest 19 oli Eesti taotlejatelt. Euroopa Liidu disainilahenduse registreerimise taotlusi esitasid Eesti ettevõtjad mullu 197.
Patendiameti peadirektor
Margus Viher tõdeb, et Eesti ettevõtjate kaubamärgi- ja disainitaotluste arv on viimaste aastate jooksul püsinud stabiilsena, mida võib üldist majanduskonteksti arvestades lugeda heaks tulemuseks. „Majanduslanguse või -seisaku tingimustes on ettevõtjatel eriti oluline oma loomevara kaitsta. Just disain ja kaubamärk võivad olla need, mis aitavad konkurentidest eristuda ja klientide usaldust hoida. Kui turg on keeruline, on intellektuaalomand sageli üks väheseid kindlaid varasid, mis loob väärtust ja aitab ettevõttel püsima jääda,“ kinnitas ta.
Konkurss ongi Viheri sõnul hea viis juhtida avalikkuse tähelepanu sellele, et kaitstud loomevara ei ole vaid maine küsimus, vaid ka strateegiline ärieelis.
Kaubamärgi- ja disainipreemiate laureaadid kuulutatakse välja 5. märtsil.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Patendiameti värskest uuringust selgub, et kõige enam jätavad oma loomevara kaitseta väikeettevõtted, kel puudub sageli ressurss loomevarguse korral õigusvaidlusse asuda.
Teatri ja kirjanduse vallas tegutsev Taavi Eelmaa on Patendiametis värskelt registreerinud kaubamärgi Olematud Loomad, mis valiti ühtlasi jaanuarikuu parimaks ehk kuu kaubamärgiks.
Nööskeri poolt Euroopa Liidus registreeritud kaubamärk pälvis Patendiametilt äsja ka kuu kaubamärgi tiitli.
Patendiamet valis septembrikuu kaubamärgiks ühe erilisemat tüüpi märgi, millest ettevõtjad enamasti kuulnud pole.
Digiposter OÜ on oma nelja tegevusaasta jooksul toonud digiekraanid ja mitmekesised reklaamiteenused pea igasse Eestimaa nurka. Viimastel kuudel on ettevõtte ekraaniparki lisandunud kaheksa uut väli LED-ekraani,
koduleht on saanud uue väljanägemise ja funktsionaalsuse ning edukalt on alustatud koostööd esimese ehituspoodide ketiga.